Is bij emigreren naar Italië (oftewel de Europese unie) een inburgeringscursus verplicht?

Binnen de Europese Unie zijn afspraken gemaakt, zoals het Schengenverdrag: vrij verkeer van personen, goederen en diensten. Als ik wil emigreren heb ik dus recht op vrij verkeer, is hierbij een inburgeringscursus verplicht? LET OP: ik blijf dus binnen de EU, maar wil op den duur wel de NL nationaliteit vaarwel zeggen (dit kan na 5 jaar)

2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (1)

Je hoeft niet verplicht in te burgeren als je de nationaliteit hebt van een land uit de Europese Unie. Alleen niet-EU-burgers dienen een cursus te volgen.
Zij dienen het volgende te leren:
1. Ken de fundamentele beginselen van de grondwet van de Italiaanse Republiek en van de organisatie en werking van Italiaanse openbare instellingen (bijv. politieke verkiezingen, de regering, de Kamer van Afgevaardigden, het stadhuis, de regio’s enz. );
2. Leer gesproken Italiaans, in ieder geval tot niveau A2 ( zie Common European Framework);
3. Ken het burgerleven in Italië, dat wil zeggen het gezondheidssysteem, scholing, sociale diensten, arbeidsorganisatie, belastingstelsel enz.
4. Stuur kinderen naar school die voldoen aan de regels voor leerplicht;
5. Stem in met het Handvest van burgerschaps- en integratiewaarden .
SimonV
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
Toch niet? Had je eerste reactie ook gelezen haha. Dus nee hoeft niet?
SimonV
2 jaar geleden
Nee, hoeft niet. In de link van mijn eerste antwoord stond niets over een uitzondering voor EU-burgers. In de tweede wel:
http://www.piemonteimmigrazione.it/losapeviche/en/lets-talk-about-it/258-l-accordo-di-integrazione-2