Ik wil mijn uitvaart laten regelen door vrienden. Moet ik een testament op laten stellen?

Ik heb geen familie. Dus ik wil mijn uitvaart laten regelen door vrienden. Welke documenten moet ik daarvoor op laten stellen?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

In een codicil kunt u vastleggen wat uw wensen voor uw uitvaart zijn. Het voordeel van een codicil ten opzichte van een testament is dat er geen (notaris)kosten aan verbonden zijn en dat u heel flexibel bent in het veranderen van uw wensen. Een nadeel is dat u er niet alles mee kunt regelen en dat nabestaanden soms niet weten (of willen weten) dat er een codicil is.

Een codicil moet aan bepaalde eisen voldoen:

In een codicil kunt u uw wensen voor uw uitvaart en de eventuele asbestemming opschrijven.
In een codicil kunt u opschrijven welke persoonlijke spullen die geen grote geldelijke waarde hebben aan wie moeten toekomen na uw overlijden. Beschrijf de spullen nauwkeurig en stuk voor stuk. Geld en spullen die wel een grote geldelijke waarde hebben (zoals een huis, antiek, auto, etc.) kunnen alleen met een testament worden vermaakt.
Een codicil moet met de hand geschreven, gedateerd en ondertekend zijn.
erotisi
2 jaar geleden
Wouter2011
2 jaar geleden
@erotisi
Hartelijk dank!
Is het toegestaan dat de mensen die geen familie van mij zijn, op grond van een codicil mijn uitvaart regelen en ook betalen?
erotisi
2 jaar geleden
Ja hoor, iemand hoeft niet je familie te zijn. Wat wel van belang kan zijn is dat je familie wel op de hoogte is via oa je codicil dat je de uitvaart aan je vrienden overlaat. Als je onverwachts overlijdt dan kan je familie hiermee rekening houden en overdragen aan je vrienden. In pricpipe worden de kosten van begrafenis betaald uit je nalatneschap of verzekering maar als je vrienden het zelf willen betalen dan kan dat ook. Omschrijf het eea duidelijk in je codicil.
Wouter2011
2 jaar geleden
@erotisi
Hartelijk dank!
LeonardN
2 jaar geleden
-Geen antwoord op de vraag.
Je hoeft geen testament op te stellen.

Zelf zou ik het volgende doen:

Heb je al een uitvaartverzekering?
Indien ja, zou ik contact opnemen met hen.
Je kunt jouw behoeften dan alvast bespreken en ook vastleggen.

Indien nee, download meteen een ‘laatste wensenformulier’ op internet.
Op dit formulier kun je je wensen omtrent jouw uitvaart vastleggen.
Ook wie de uitvaart mag regelen. Bespreek dit wel met de betreffende personen, zodat zij hier ook van weten. Leg jouw lijst bij de verzekeringspapieren.

Echter, deze afspraken zijn nooit rechtsgeldig.
Zien jouw vrienden toch af om de uitvaart te regelen, dan zijn zij niet hiertoe verplicht.
Heb je je wensen wel vastgelegd, zal de uitvaartverzorger aan jouw wensen voldoen (mits jij er ook de verzekering of middelen voor hebt).

Met een ‘laatste wensenformulier’ kun je ook naar een notaris gaan.
Deze legt jouw laatste wensen dan vast.

Maar, indien jij echt geen familie meer hebt, zou ik toch een testament opstellen.
Dan kun je jouw nalatenschap ook vastleggen. Misschien wil je ook wel dat dat naar vrienden gaat ipv een verre neef of nicht.
Maar ook hier geldt, degene die de begrafenis regelt volgens het testament, mag zich altijd bedanken. Dus leg ook hier jouw wensen vast: begraven of cremeren, waar uitstrooien etc.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wouter2011
2 jaar geleden
@Simonsdochter Hartelijk dank!
Begrijp ik het goed dat vrienden van me ook zonder testament contact kunnen opnemen met de uitvaartondernemer om mijn uitvaart te regelen?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Een testament heb je niet nodig. Jij kunt beter (levend) al contact opnemen en/of een laatste wensenformulier invullen
(Kan op papier of digitaal).
Indien jij gestorven bent, kunnen jouw vrienden jouw uitvaart dan regelen met de begrafenisondernemer.