Wordt een misdrijf zoals moord van een hoogzwangere vrouw zwaarder bestraft?

Uit nieuwsgierigheid aangezien ik zelf zwanger ben. Mij lijkt het dat er dan sprake is van een dubbele moord als de foetus al levensvatbaar is?

Met verontwaardiging las ik ook een oud nieuwsartikel waarbij 2 vrouwen enkel een taakstraf kregen nadat zij een hoogzwangere vrouw in de buik hadden geschopt waarna de foetus overleed. Waarom is er zo'n groot verschil tussen het veroorzaken van de dood van een
levensvatbare ongeboren baby vs als het een geboren baby zou zijn?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
erotisi
2 jaar geleden
De geboren mens kan worden beschouwd als een rechtssubject in ons huidige
Wetboek van Strafrecht, zij is drager van subjectieve rechten en kan worden
gezien als een afzonderlijk te identificeren eenheid. Dit geldt echter niet geheel
voor de ongeboren mens. Uit het huidige artikel 82a Sr volgt het subjectieve recht
om niet gedood te worden voor de levensvatbare ongeboren vrucht, maar deze
vrucht kan niet worden gezien als een afzonderlijk te identificeren eenheid. Wel is
een sprake van een zekere juridische status binnen artikel 82a Sr, het subjectieve
recht om niet gedood te worden, brengt echter geen volledige rechtssubjectiviteit
met zich mee. Het absolute recht op leven kan niet worden toegekend aan de
ongeboren vrucht, omdat het recht op leven van de moeder –wanneer deze in
levensgevaar- prevaleert. De ongeboren vrucht is afhankelijk van de moeder en
dat deze niet kan worden gezien als een afzonderlijk te identificeren eenheid,
...http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=95925

Antwoorden (1)

Nee. In Nederland is hierover niets in de wet geregeld.

Artikel 2 Burgerlijk Wetboek Boek 1
“Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.”
In de Nederlandse wetgeving blijkt dat in de literatuur en in de rechtspraak artikel 1:2 BW ruim wordt geïnterpreteerd, waardoor niet alleen vermogensrechtelijke belangen worden beschermd, maar ook het medische en gezondheidsbelang.
Zo wordt een foetus van meer dan 24 weken oud beschermd tegen abortus. Maar er gelden doorgaans geen verzwarende omstandigheden bij de moord op een zwangere vrouw.

In de Verenigde Staten wel. De Unborn Victims of Violence Act, aangenomen in 2004, definieert een foetus als een kind in de baarmoeder en een legaal slachtoffer van een misdrijf als een overlijden optreedt tijdens het plegen van een federaal geweldsmisdrijf.
SimonV