Is hersendood gemaakt worden genoeg om veroordeeld te worden voor moord?

Aan alle juristen, (uiteraard hopen we anders), stel dat in dit geval Peter R de Vries wakker wordt als kasplantje, en er wordt besloten de stekker eruit te trekken. Is dit dan genoeg om de dader voor moord te veroordelen? Want in principe was hij nog “levend”. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Als je hersendood bent dan ben je dood.
Edraket
2 jaar geleden
Voor moord moet er een lijk zijn.
Castle
2 jaar geleden
Hij is gestorven aan de daden van de dader. Die heeft zoveel schade aangericht dat hij niet meer geholpen kon worden. Dan is dit inderdaad moord.
tinus1969
2 jaar geleden
De vraag/toelichting is onnauwkeurig. 'Wakker worden als kasplantje' is iets anders dan hersendood - bij hersendood kun je niet meer wakker worden omdat er geen hersenactiviteit meer is. Als er geen hersenactiviteit meer is, kun je doodverklaard worden en is er sprake van moord. Maar als je wakker wordt, ook al leef je 'als een kasplantje' (wat is dat dan precies?), ben je niet dood en is er geen sprake van moord, wel van poging tot moord.
ronron1212
2 jaar geleden
@Castle Peter R de Vries is gelukkig nog niet dood.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@ronron
Ik denk dat Castle bedoeld dat: "Wanneer de stekker eruit getrokken wordt, dit komt door de daden van de dader." Niet dat hij nu al dood is. Maar dat is een aanname van mij.
Castle
2 jaar geleden
Je hebt gelijk HeerVoldemort. Ik weet dat hij niet dood is.
LeonardN
2 jaar geleden
@Castle Je vertelt maar een deel van het verhaal.
Er zijn nogal wat mogelijkheden en gradaties te verzinnen waarbij het in mijn ogen maar de vraag is of moord dan nog wel gegeven zal worden.
1. Daad > coma > dood zet vanzelf in.
2. Daad > coma > doktoren zien geen toekomst > inlevenhouding wordt stopgezet
3. Daad > coma > familie ziet geen toekomst/patient heeft van te voren aangegeven niet lang in comateuze staat gehouden te worden > doktoren stemmen in om leven te beëindigen. Waar het bij elke stap in mijn optiek moeilijker zal zijn om nog moord te kunnen oordelen. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBLIM:2014:708
"
In dit kader kan volgens [naam forensisch arts 2] zonder meer gesteld worden dat het gepleegde geweld een onmisbare (en wel causale) schakel vormt in de gebeurtenissen die tot het overlijden van [naam slachtoffer] hebben geleid.
" Dat is dus meer het geval zoals ik beschrijf bij 1. Maar bij 2 en 3 kan die causale schakel ontbreken.

Antwoorden (1)

Dat is een goeie vraag. In hoeverre kan de dood die feitelijk Door iemand anders dan de verdachte is gepleegd toch het gevolg zijn van zijn daad. Ik heb hier geen jurisprudentie van gevonden, maar mi is het dan wel moord omdat het beeindigen van een kasplantje niet zomaar wordt gedaan,maar een weloverwogen redelijke noodzakelijkheid is. Niet onafwendbaar maar wel toe te rekenen aan de dader. Een probleem kan wel zijn dat de dader niet reeds voor poging tot moord mag zijn veroordeeld.
Het gaat dan wel om het stopzetten van de behandeling op aangeven van de artsen en niet als het gaat om een soort euthanasie. :
"De arts en zijn team bepalen wanneer de behandeling van een patiënt op de intensive care moet stoppen. En niet de familie.

Het is logisch dat de arts besluit of de behandeling van een doodzieke patiënt nog zinvol is en níet de familie, vindt Rik Gerritsen, internist-intensivist bij het Medisch Centrum Leeuwarden. Hij is één van de opstellers van de richtlijn voor het staken van een behandeling op de intensive care (IC). ''Het is een medische kwestie. Iemand anders kan onmogelijk weten of de patiënt ooit nog van de beademing zal afkomen. Wij hebben daarvoor doorgeleerd.''
Belangrijk is goed uit te leggen dat het niet om euthanasie gaan. ''De patiënten gaan dood omdat ze zo ziek zijn. We hebben geprobeerd ze beter te maken met alle apparaten en kennis die we hebben, maar we weten nu dat dat niet gaat lukken.''
Toegevoegd op 08 juli 2021 18:03: bron, tekst
erotisi