Moet je politie voorrang geven als zij door rood rijden zonder sirene of lichtsignaal?

Ik weet dat de politie in het verkeer ontheffing heeft. Zij hoeven niet voor rood te wachten als zij dat niet willen. Maar moet je hen ook voorrang verlenen wanneer zij door rood rijden zonder dat zij geluids- of lichtsignalen voeren?
Ik stond bij een kruispunt, kreeg groen en begon te rijden en moest vol op de rem omdat een politiewagen op het laatste moment besloot door rood te rijden. Ik kreeg vanuit de bestuurder een boze blik omdat ik een toeter ter waarschuwing. De politiewagen reed door en ging ook geen signalen voeren nadat ze het kruispunt over waren gestoken.

2 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Dit doet de politie wel eens als er wel spoed is maar geen levensbedreigende situatie of om de heterdaadactie te vergroten https://www.politie.nl/themas/bevoegdheden-politie.html
Antoni
2 jaar geleden
Als een medeweggebruiker jou boos aankijkt, betekent dat niet per definitie dat jij een fout hebt gemaakt, @Thecis! Dus maak je wat dat betreft geen zorgen, zo raad ik je aan!
SentWierda
2 jaar geleden
Een soortgelijke vraag is gesteld op 11 april 2009. Met 10 antwoorden - 10 zeer verschillende antwoorden.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/5422/politie-zwaailichtsirene-verkeersregels-negeren/
Thecis
2 jaar geleden
@Antoni
Wie zegt dat ik me zorgen maak? Ik ben alleen benieuwd naar het antwoord. @SentWierda
In 12 jaar kan er heel veel veranderen, zeker op wettechnisch gebied en ook wat betreft bevoegdheden van instanties zoals de politie.
Antoni
2 jaar geleden
@Thecis, mooi dat je je geen zorgen maakt! Ik ben ook benieuwd naar het antwoord.

Het beste antwoord

Nee, de politie heeft geen voorrang indien ze rijden zonder sirene of zwaailicht.
Was er een ongeluk gebeurt, had jij geen schuld.
Ik weet wel dat er dan eerst uitvoerig onderzoek was geweest.

Deze regel is opgenomen in: Regeling brancherichtlijn optische- en geluidssignalen.

Indien een motorvoertuig optische en geluidssignalen gebruikt, wordt het wel automatisch een voorrangsvoertuig. Andere weggebruikers moeten dit voertuig dan laten voorgaan.
Wordt er slechts één of geen signaal gebruikt, is het geen voorrangsvoertuig. Dit voertuig moet zich dan gewoon aan de voorrangsregels houden.
Dit wordt omschreven in artikel 50 RVV’90.

Het voertuig waar jij mee te maken had, had dus absoluut geen voorrang!
Hij of zij is verantwoordelijk voor het gebeuren. Ofwel, veroorzaakte een gevaarlijke situatie.

Duidelijke link:
https://puc.overheid.nl/mp-bundels/doc/PUC_39361_10/1/
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Niemand heeft voorrang. Never nooit. De wet spreekt slechts over de plicht om voorrang te verlenen.
Thecis
2 jaar geleden
@teusvh
In de volksmond dus heb je wel of niet voorrang. Zo wordt het ook geleerd met autorijles. Wellicht had ik de vraag dan anders moeten stellen en vragen of je verplicht bent voorrang te verlenen aan ... etc.

Andere antwoorden (1)

Ja. Als je ziet dat welke mafkees dan ook de verkeersregels overtreedt heb en hou je altijd de plicht om een ongeluk te proberen te voorkomen. Of-tie nu wel of niet in een politieauto zit is daarbij irrelevant.
teusvh
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
@Teusvh
Wel is wel degelijk relevant aangezien de politieauto door rood reed. En de plicht om voorrang te verlene houd op wanneer je het ongeluk niet had kunnen voorkomen omdat een "mafkees" door rood heen reed. Dan gaat het er om wie juridisch aansprakelijk is. En daar gaat nou net de vraag over die je niet beantwoord....
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Rare reactie