Mag koning Willem-Alexander zijn vermogen aan goede doelen schenken?

Willem-Alexander spreekt zich regelmatig uit over het uit de wereld helpen van de armoede. Als hij begaan is met de armen in de samenleving, lijkt het me logisch dat hij een groot deel van z’n vermogen van 50 miljoen euro anoniem aan bijvoorbeeld het Armoedefonds of de Voedselbank schenkt (in plaats van een boot van 2 miljoen te kopen).
Zou hij het mogen doen, of mag dit niet omdat hij onpartijdig moet zijn?

SimonV
2 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
ronron1212
2 jaar geleden
@Simon er zijn zoveel nog veel rijkere mensen in Nederland die doen dat ook niet.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@ronron voor al die andere 'veel rijkere' mensen liggen niet allerlei wetten voor het koninklijk huis vast.
Zij mogen behalve (te weinig?) belasting betalen doen wat zij willen.
Daar is al een/het verschil - WA betaald geen belasting -
ronron1212
2 jaar geleden
@jodokus52 het vermogen van de koning en de koninklijke familie is van hun en daar hebben ze eigen zeggenschap over. Ja dat hij geen belasting betaald doet niets af aan het feit dat ze echt in de rijke wereld van Nederland niet in de rij van rijkste Nederlanders voor komen.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Hoe denk je over meer dan 1 miljard euro en de 12de plaats?
Bron: Quote 500; 2020.

Het beste antwoord

Ja koning Willem-Alexander mag (een deel van) zijn vermogen aan goede doelen schenken. (Er is geen wet die dat verbiedt.)

Je vraag lijkt geboren uit een (of twee) onjuiste ideeën.

-De koning IS onpartijdig, maar hoeft dat niet te zijn.
-Als je geld doneert aan een goed doel laat je daaruit niet partijdigheid blijken. (Schenken aan een politieke partij lijkt me geen goed doel.)
LeonardN
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Toch wat dubbel dan, als je je zo betrokken toont bij het armoedeprobleem en tegelijk op je zak met centen blijft zitten...
LeonardN
2 jaar geleden
Is het bekend dan, wat de koning uitgeeft aan goede doelen?
Thecis
2 jaar geleden
Ik denk ook dat je er heel voorzichtig mee moet zijn in zo'n positie. Je kan het namelijk nooit goed doen. Waarom het ene doel wel en het andere niet? En als je een keuze maakt, zal die keuze in de schijnwerpers staan, uitgelicht worden en volledig geanalyseerd worden. Met daarbij waarschijnlijk ook een politieke achtergrond betrekkend (en waarschijnlijk worden al je voorgaande uitspraken er bij betrokken). Het lijkt mij een wespennest waar ze niet in verzeild willen raken (hun aanschaf van de boot wordt nu ook al beoordeeld)
Als ik hen was zou ik aan goede doelen geven via een stichting o.i.d. zodat het minder traceerbaar is. Dan kan je toch schenken zonder dat het direct herleidbaar is.
SimonV
2 jaar geleden
Hij zou 40 miljoen in zo’n stichting kunnen stoppen, zodat hij nog genoeg reserves overhoudt. Dan helpt hij mensen niet alleen met woorden en wordt het geld zinvoller besteed.
LeonardN
2 jaar geleden
@SimonV En wie zegt dat hij dat al niet doet?
SnakeEye
een jaar geleden
Het geschatte vermogen van de Oranjes wordt geschat op 25 miljard...