Waarom kent alleen Nederland het c9 verkeersbord?

Alleen Nederland heeft sinds 1995 het verkeersbord c9. Waarom is dit ingevoerd? Is dit specifiek vanwege de brommobielen?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (2)

De betekenis van verkeersbord c9 is: Geslotenverklaring. Het bord staat bij veel hoofdwegen en bij sommige landwegen die gesloten zijn voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h, brommobielen, fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.
Die wegen zijn kortom gesloten voor langzaam rijdend verkeer.

Het lijkt mij dat Nederland dit bord nieuw heeft opgevoerd om te verduidelijken welke van de best wel grote hoeveelheid verschillende weggebruikers daar niet mogen rijden. Andere landen gebruiken vaak nog een ouderwets verkeersbord met paard en wagen erop (dat hadden wij ook maar het is vervallen, dit verbodsbord voor landbouwverkeer). Bijvoorbeeld Hongarije en Portugal gebruiken verzamelborden om in feite hetzelfde verbod weer te geven. Het moge duidelijk zijn dat het voorkómen van ongevallen de reden is voor het plaatsen van deze verkeersborden.
Amadea
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Het pijnpunt bij deze brommobielvraag is dat het juist ook gaat om voertuigen die sneller zijn dan 25 km/h. Het gaat niet uitsluitend om langzaam verkeer.
Brommobielen zijn bromfietsen met meer dan twee wielen en evenals echte bromfietsen mogen zo overal sneller dan 25 km/h. Standaard binnen en buiten de bebouwde kom 45 km/h.
Een brommobiel is een bromfiets (= geldt voor de wet als een bromfiets) op meer dan twee wielen en lijkt op een kleine personenauto. De maximumsnelheid is 45 km/h, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Het C9 verkeersbord is niet ingevoerd vanwege de brommobiel maar om om acht soorten verkeersdeelnemers onder een hoed te vangen, zowel onder 25 km/h als boven 25 km/h. Deels gaat het hier om het in Nederland frequente landbouwverkeer: vee, tractoren en ruiters.
De acht soorten verkeersdeelnemers op een rijtje die vallen onder C9:
Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.
Het bord is niet specifiek ingevoerd vanwege de brommobielen. Zoals het bord ook niet specifiek is ingevoerd vanwege andere voertuigen die sneller kunnen en mogen dan 25 km/h zoals brommers en sommige tractoren en gehandicaptenvoertuigen..
Onder het C9 bord is incidenteel een onderbord bevestigd waarop een uitzondering vermeld staat, zoals brommobielen of tractoren.
Bron: https://www.kronkelroutes.nl/blog/waarom-geldt-het-c9-verkeerbord-ook-voor-brommobielen.html