Mag er salmonella op/in eieren zitten?

De NVWA geef aan: "In de meeste producten mag helemaal geen salmonella zitten, maar in sommige soorten rauw vlees wel."
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/salmonella/regelgeving

Maar op deze pagina staat ook:
In welke producten mag geen salmonella aanwezig zijn?
In rauw vlees dat rauw of rosé wordt gegeten, zoals filet americain, tartaar of biefstuk.
In bewerkt pluimveevlees
Ook voor rauwe kip gelden strenge regels
In naturel pluimveevlees mogen de Salmonella soorten die de meeste zieken veroorzaken S. enteritidis en S. typhimurium niet aanwezig zijn.
Geldt dit dan ook voor eieren?

Dan is er ook een link naar een PDF bestand. Maar ik ben geen geleerde, ik weet niet wat ze bedoelen.
Dit bestand:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A02005R2073%2D20140601&rid=1

De reden dat ik het vraag. Ik heb gisteren eieren gekocht bij een winkel. En daar vervolgens gebakken eieren mee gemaakt. Daar is bij gebruikt: Boter, zout en kaas.

Iedereen die van de eieren heeft gegeten is ziek. De kaas, boter en zout is al eerder gebruikt, zonder problemen. Verder heeft niemand hetzelfde gegeten, dus mijn vermoeden is dat de eieren "verdacht" zijn.

Volgens het voedingscentrum zou ik bij het vermoeden van salmonella een melding moeten maken bij de NVWA.

Maar ik twijfel omdat eigenlijk iedereen wel weet dat je met kip(producten) risico loopt.
.
Met ziek bedoel ik: Heftige diarree, overgeven en misselijkheid.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
SentWierda
3 jaar geleden
1. Als je niet alle eieren hebt gebruikt, zou ik de overgebleven exemplaren laten testen.
2. Als je wel alle eieren hebt gebruikt, zou ik teruggaan naar de winkel en vragen hoe oud de eieren waren op het moment van verkoop. Het kan zijn dat de verkoop de laatste tijd is tegengevallen en dat het eerst de oudste eieren worden verkocht.
Mogelijk zijn ze wekenlang te warm bewaard. En ook vragen of er vaker klachten zijn geweest over de verkochte eieren; mogelijk is e iets aan de hand bij de leverancier.

Antwoorden (2)

Dit is niet helemaal uit te sluiten:
Een besmetting met Salmonella komt in zeer geringe mate voor. Uit onderzoeken van de Keuringsdienst van Waren en de bevindingen van de pluimveesector wordt geconcludeerd dat slechts maximaal 0,3% van de eieren besmet is. Dit is lager dan wat er doorgaans door de consumenten verwacht wordt.
fremar
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Dus het mag omdat het gebeurt?
LeonardN
3 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag lijkt me...
Er kan/mag salmonella in en op eieren zitten, als de producent zich aan de regels heeft gehouden. Daardoor is de kans hierop klein.
Salmonella Enteritidis en Typhimurium kunnen overleven in de eierstokken of eileiders van de kip en zich in het eigeel vestigen voordat het ei wordt gevormd.
De RIVM zegt hierover: "De meeste mensen raken besmet met de bacterie door het eten van niet of onvoldoende verhitte producten. De salmonellabacterie komt voor in rauwe dierlijke levensmiddelen, zoals op pluimveevlees, kalfs- en varkensvlees, of in EIEREN en zuivelproducten. "
Maar door het bakken van eieren dood je de bacterie.

De bestrijding van Salmonella in de leghensector is in de EU gereguleerd in Verordening (EG) Nr. 2160/2003 2 en de daarop gebaseerde uitvoeringsverordeningen (EU) Nr. 200/2010 3 en (EU) Nr. 517/2011 4. Deze EU-regulering heeft als doel dat er adequate en doeltreffende maatregelen worden getroffen voor de detectie en de bestrijding van Salmonella in alle stadia van productie, verwerking en distributie van eieren, in het bijzonder op het niveau van de primaire productie met als uiteindelijk doel de prevalentie van Salmonella en het daarmee samenhangende risico voor de volksgezondheid te verminderen. De wettelijke basis stelt specifieke eisen aan het weren en de bestrijding van de relevante serotypes. Het te behalen doel van het nationaal bestrijdingsprogramma voor elke lidstaat is een jaarlijkse prevalentievermindering van S. Enteritidis en S. Typhimurium in koppels van volwassen legkippen met een minimumpercentage van 10 - 40 %, afhankelijk van de prevalentie in het voorafgaande jaar.
Legkippen worden dus onder meer verplicht gevaccineerd tegen (bepaalde types van) Salmonella.
SimonV
3 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Theoretisch zouden jullie ziek geworden kunnen zijn van bedorven eieren. Maar dat had je tijdens het bakken waarschijnlijk wel geroken.