Is het toegelaten om stickers te maken van logo's of personages uit films of series?

Ik ben net een sticker bedrijfje begonnen. Stickers ontwerpen is echt mijn ding en dan is het natuurlijk leuk als je daar een centje mee kan bijverdienen. Nu vroeg ik me af of het wettelijk toegelaten is om logo's van bekende merken (zoals Nike, Tesla, Star Bucks ....) en personages uit series (zoals Friends,...) en films (zoals Starwars, The Greatest Showman, ...) te gebruiken in mijn ontwerpen? Het zou zeer spijtig zijn dat ik veel tijd steek in het ontwerpen van de stickers, maar dat ik ze niet wettelijk mag verkopen. Ik ben al een tijdje aan het zoeken op het internet, maar ik vind er nergens directe informatie over. Kan iemand me hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (1)

Nee. Hierop rust allemaal auteursrecht. Dat mag niet zonder toestemming van de maker. Deze mag zelf bepalen tegen welke voorwaarden hij toestemming verleent om zijn werk openbaar te maken. Bij het verlenen van toestemming mag hij een vergoeding vragen.
Je kunt het je misschien wel voorstellen: jij maakt een mooi logo, succesvolle film of serie en iemand anders gaat hieraan geld verdienen door jouw creaties te kopiëren. Dat zou je niet willen.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als ik de stickers uit personages van films en series zelf ontwerp, dan ben ik de maker toch? of zie ik dat verkeerd (bijvoorbeeld een sticker van spongebob, The beatels, Rachel van Friends,...;) of zie ik dat fout? Ik snap dat het bij logo's inderdaad wat strikter is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Stickers zoals deze worden op veel plaatsen verkocht. Maar dat is dan eigenlijk illegaal, ofniet? https://www.redbubble.com/shop/the+greatest+showman+stickers
SimonV
3 jaar geleden
Die ‘personages’ heb jij niet bedacht. Daar rust auteursrecht, eventueel portretrecht, op. De producenten hebben hun eigen verkoopkanalen om hun merchandise te verkopen.
https://www.bol.com/nl/b/friends/16555600/
Als je toestemming hebt deze te gebruiken, berust op jouw ontwerp inderdaad wel weer auteursrecht.
https://www.auteursrecht.nl/Auteursrecht/Portretrecht De stickers zijn niet legaal als deze met toestemming van de ontwerper worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke, dankjewel! Heb je toevallig een idee waar en hie je die toestemming kan aanvragen?
LeonardN
3 jaar geleden
Bij de rechthebbenden. Dus als je stickers van SpongeBob wil maken zal je moeten opzoeken wie de rechten bezit en in onderhandeling met hen moeten gaan. Ik denk niet dat ze veel interesse zullen hebben in een kleine partij. Ze zullen eerder deals maken met partijen die 100.000den items zullen produceren. Daarnaast gok ik dat de rechthebbenden eerder naar een partij gaat dan andersom. Overigens is het vaak niet alleen toestemming, maar een contract met allerlei juridische voorwaarden en vooral een percentage van de winst die naar de rechthebbende zal gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke, bedankt!