Is het strafbaar als je naar een afspraak/belofte niet meer reageert?

Als iemand beloofd/afspraak maakt dat je een kitten mag uitkiezen/kopen en daarna niet meer reageert is dat dan strafbaar. (geen geld gegeven)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (2)

Het is niet netjes, en al helemaal niet volgens etiquette om een afspraak niet na te komen, maar als er niets wettelijk vastgelegd is en het gaat om een mondelinge afspraak dan is het niet strafbaar als je die niet nakomt.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb wel een bericht waar instaat dat diegene beloofd dat ik er een mag uitkiezen maar, zonder handtekening van mij of diegene.
LeonardN
3 jaar geleden
Een mondelinge afspraak is rechtsgeldig.
https://www.vanveen.com/kennis-delen/een-mondelinge-overeenkomst-afspraak-afspraak En een afspraak die op papier is vastgelegd met een ander individu niet nakomen is niet "strafbaar". (wat je nu lijkt te veronderstellen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Strafbaar_feit Een contract niet nakomen valt onder civiel recht.
www.whiplash-info.nl/Juridisch_Strafrecht_en_civiel_recht.html
Het gaat dan meer om geleden schade vergoeden, of om het afdwingen van het nakomen van de afspraak.
Dit valt niet onder het strafrecht, maar onder het privaatrecht. Nog specifieker: contractenrecht. Als een contract (overeenkomst) niet wordt nagekomen dien je degene eerst in gebreke te stellen, schriftelijk en aangetekend, met daarin een termijn om de overeenkomst na te komen. Blijft hij dan nog in gebreke, dan kun je via de rechter nakoming afdwingen. Zo'n procedure kost tijd en geld.
Punt van aandacht is wel dat altijd degene die eist (voor de rechtbank) moet bewijzen dat er een overeenkomst was. Anders dan veel mensen denken is een mondelinge overeenkomst wel degelijk geldig, probleem kan dan wel de bewijslast zijn. Maar misschien waren er getuigen die een verklaring willen afleggen. Het is de vraag of de rechter een mail als voldoende bewijs wil aanmerken. Hangt helemaal af van jouw en zijn verhaal en de context.
Mijn advies: bespaar je de moeite. Of je het gaat winnen is nog de vraag, en het kost je geheid geld, tijd en emotie. En die kitten is mogelijk al naar een nieuw baasje, die te goeder trouw is, en dan heb je sowieso het nakijken.
teusvh
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Daarnaast is het geen koopovereenkomst die niet is nagekomen. Het is enkel de afspraak om te komen kijken voor een mogelijke koop.
Ik vraag me af of een rechtbank/rechter daar überhaupt iets over wil zeggen.
Net zoals dat jij mij volgende week uitnodigt op de koffie en dan uiteindelijk niet opendoet/niet meer van je laat horen.
teusvh
3 jaar geleden
Beloven dat je een kitten mag uitzoeken of kopen is wel degelijk een rechtshandeling. Als de ander dat aanbod aanvaardt (niet verwerpt) heb je een contract. Je gaat immers een niet-vrijblijvende verplichting aan. Tegenprestatie (dat je daadwerkelijk een kitten koopt) is op dat moment niet van belang. Er bestaat immers ook zoiets als een overeenkomst van schenking. Of een overeenkomst dat je iets juist niet zult doen.