Is het openbaar maken van discrete documenten strafbaar?

Met discreet bedoel ik dat wat niet gedeeld mag worden uit moreel danwel wettelijk oogpunt.
Ik denk dan in dit geval speciaal aan de fotograaf die de documenten van Ollongren openbaar maakt. Hij had ook de documenten niet openbaar hoeven te maken. De vragen zijn nu:
1) Is Ollongren strafbaar
2) Is de fotograaf strafbaar
3) Is iemand anders dan een journalist die de stukken openbaar gemaakt strafbaar?

https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezingen-2021/6123998/ollongren-en-jorritsma-stoppen-als-verkenner-na-blunder-met-aantekeningen.html

erotisi
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
SentWierda
3 jaar geleden
Mag ik de vraag omdraaien? Waarom zou het strafbaar zijn als je op straat voor iedereen zichtbaar en leesbaar documenten bij je hebt?
Het voor iedereen zichtbaar en leesbaar documenten bij je hebben kan onopzettelijk zijn. Maar het kan ook opzettelijk zijn. Dat is de grote vraag. In Den Haag wordt vaak iets gelekt - in afwachting van reacties.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Olongren maakte de documenten openbaar door ze niet afgedekt onder haar arm mee te nemen. Wat mij betreft: een domme maar wel begrijpelijke fout. De betreffende journalist had natuurlijk zijn foto niet hoeven maken, of openbaar hoeven te maken - maar dan had zij haar vak niet goed uitgeoefend.....
jodyenboyke
3 jaar geleden
SentWierda, als je op 1,5 meter moet blijven kan je echt niet lezen wat er op staat. Er is heel b ewust ingezoomd op de tekst. Ik zat ook met dezelfde vraag, m.b.t. die fotograaf en journalist. Het is een domme actie van Mw. maar in de paniek begrijp ik het wel.
SimonV
3 jaar geleden
De geheimhoudingsplicht voor ambtenaren houdt niet alleen in dat ze geen informatie mogen lekken.
Als ambtenaar is ze ook verplicht zorgvuldig om te gaan met vertrouwelijke informatie. Dit betekent dat ze bijvoorbeeld geen vertrouwelijke stukken op het bureau laat liggen, noch deze stukken voor iedereen leesbaar buiten ten toon mag spreiden. https://www.p-direkt.nl/informatie-rijkspersoneel-2020/rechten-en-regels/integriteit/omgaan-met-informatie/geheimhoudingsplicht
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling SimonV, de interessante vraag is of deze regel ook voor ministers geldt. Voor ambtenaren is het iig helder: Als een ambtenaar zo zou rondlopen kan hij ontslagen worden.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. De verkenner mag niet worden verward met de minister. Er liep niet een minister/ambtenaar over straat met documenten. Er liep iemand over straat die als prominente D66'er bezig is met verkennen.
Antoni
3 jaar geleden
@jodyenboyke, de fotograaf zag pas achteraf, dus na het maken van de foto, dat de documenten van Ollongren zichtbaar te lezen waren op de foto. Hij heeft dus niet ingezoomd, althans niet om de teksten op de documenten scherper op de foto te kunnen zetten. Zie ook https://nos.nl/nieuwsuur/video/2374149-ik-zag-pas-achteraf-dat-haar-notulen-zichtbaar-waren.html. Wat een journalist verder met die foto heeft gedaan, is mij niet bekend.

Antwoorden (1)

Strafbaar is wel het openbaar maken van discrete documenten als het op slinkse wijze gebeurt. Bijvoorbeeld als sprake is van schending van het briefgeheim.
In dit geval ligt dat anders. Als geheime/vertrouwelijke documenten open en bloot (= voor iedereen zichtbaar en leesbaar) ergens liggen of over straat worden vervoerd is dat niet strafbaar voor degene die er kennis van neemt.
Wel is sprake van ernstige onzorgvuldigheid, zo niet grove nalatigheid door in dit geval de ambtsdrager die het mogelijk maakt dat geheime/vertrouwelijke documenten ineens openbaar zijn/gepubliceerd worden.
De boodschapper (in dit geval de fotograaf en de berichtende en publicerende media), kan nooit de schuld krijgen van de fout van degene die (al dan niet bewust) de regels overtreedt. Uit de vorige zin mag niet worden opgemaakt dat de ambtsdrager bewust heeft gehandeld - maar het is wel een van de mogelijke scenario's.