Wie is de eigenaar van het geld dat een klein kindje verdient met werk?

Bijvoorbeeld in series, of films. Waarin soms peuters meespelen of zoals "Kevin" uit Home Alone.

Ik had daar laatst een discussie over met iemand. Die zei: "Als mijn zoontje zoveel geld zou verdienen en hij is 6 dan heeft hij er geen flauw benul van. Dan kan ik best wat uitgeven." Onder "wat uitgeven" werd verstaan: Groot huis, nieuwe auto, vakantie...

Ik zeg dat je dit niet kan maken: "Hij heeft voor dat geld gewerkt, benul of geen benul. Dan bewaar je het maar tot het kind meerderjarig is."

Maar dat is zijn mening v/s mijn mening.
Wat is juridisch toegestaan.
.
Het gaat mij om Nederland. Ik noemde "Kevin" omdat hij samen met de "Olsen twins" de eerste was die in mij op kwam.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Zal van land (staat) afhangen.
Hier meer info.
https://hometowntohollywood.com/who-gets-the-money-when-a-child-actor-works/
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Het ging mij om Nederland.
Antoni
3 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet, maar denk in ieder geval dat de regels in de Verenigde Staten (waar kindacteur Macaulay Culkin (Kevin in de film Home Alone) vandaan komt) anders zijn dan in Nederland.
Amadea
3 jaar geleden
Wat ik erover heb gelezen is dat het geld op een bankrekening voor dat kind wordt gezet waarover hij of zij na het meerderjarig worden de beschikking over krijgt.

Antwoorden (1)

Dat kind is de eigenaar. Een minderjarige die de leeftijd van 16 nog niet heeft bereikt, mag enkel een arbeidsovereenkomst aangaan met toestemming van zijn wettelijk vertegenwoordiger (beide ouders of één van beide ouders indien de ander geen bezwaar laat blijken of voogd). Dus dat kind heeft dan zelf arbeid verricht en is juridisch gezien zijn inkomen en dus van hem. De ouders hebben wel het bewind er over.
Of je nu 17 bent of 17 dagen maakt dus niets uit voor de eigendom van het geld. Normaal gesproken kan een ieder die bestaat het eigendom van iets verkrijgen. Handelingsbekwaam of onbekwaam maakt daarbij niet uit.
erotisi