Waar is de richtlijn van 2 glazen op gebaseerd?

Ik ben 26 jaar (man) en drink met flinke regelmaat 3 6packs of 2 flessen wijn op een dag weg. Voor mensen wijzen op alcoholisme, dry January haal ik altijd probleemloos, ik drink gewoon graag smaakvolle wijn.

Echter vraag ik mij af waar die 2 glazen wettelijk voor de weg op gaan op is gebaseerd. Uit eigen ervaringen merk ik dat er qua gedrags en concentratie vermogen echt geen verschil zit binnen de eerste 4, soms 5 glazen. Vanaf 7 a 8 begin ik lichte twijfel te krijgen maar vind ik mezelf nog in staat een voertuig te besturen (doe dit uiteraard wijs genoeg niet). Graag uitleg over ugl. Is mijn ugl lager als die van mijn vriendin na bijvoorbeeld een fles wijn?

Groet
Moet natuurlijk zijn: Voor mensen die^ (regel 2)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
"ik drink gewoon graag smaakvolle wijn"
Bij 2 flessen op een dag is het geen genieten meer.
Pieterke
3 jaar geleden
Wat doe je je lichaam aan met zulke hoeveelheden alcohol. Denk eens aan je lever! Die kan dat dat waarschijnlijk op den duur niet meer aan.
Antoni
3 jaar geleden
"Is mijn ugl lager als die van mijn vriendin na bijvoorbeeld een fles wijn?" Ja, je ugl is lager dan die van je vriendin na hetzelfde drankgebruik, maar dat komt omdat vrouwen en mannen per definitie anders reageren op alcohol. In het algemeen geldt dat de invloed van drank groter is op vrouwen. De maximaal aangeraden hoeveelheid te drinken alcohol per dag verschilt dus ook tussen de seksen.

Antwoorden (2)

Dat is gebaseerd op gemiddelden en grenzen trekken. De een zal na 2 glazen nog niets voelen, de ander wordt al wazig na 1 glas. Verder kun je wel denken dat je na 2 glazen nog alles kunt, maar dar zou in een test behoorlijk tegen kunnen vallen
anneliez
3 jaar geleden
Bij rijden onder invloed zijn er globaal 2 gevaren. Eentje daarvan noem je zelf al: zoveel drinken dat je fysiek niet goed meer in staat bent om een voertuig te besturen.
Het andere probleem ontstaat al veel eerder: door een paar glazen alcohol verandert je inschattingsvermogen al snel. Je DENKT dan dat iets nog wel kan, terwijl het niet meer veilig kan. Juist daar ontstaan in ons drukke verkeer veel problemen en (bijna-)ongelukken. Het inschatten van situaties en mogelijke risico's is een heel belangrijk onderdeel van autorijden. Door alcoholgebruik ga je sneller denken dat je nog wel even kunt inhalen voordat de tegenligger er is, dat je nog wel even kunt oversteken voordat die fietser de kruising oversteekt.... In nuchtere toestand zie je (als het goed is) eerder en beter welke mogelijke risico's er ontstaan, niet alleen door jouw eigen rijgedrag maar mogelijk ook door plotseling geslinger van dronken fietsers, mensen die in het donker zonder licht hun hond uitlaten.

Uiteraard zijn er verschillen van persoon tot persoon. Niet alleen mbt het alcoholgebruik en welke effecten dat heeft op je denken en handelen, maar ook op het autorijden zelf. Sommige mensen kunnen zelfs nuchter niet goed en veilig rijden of niet goed inschatten welke situaties zich zouden kunnen voordoen in het verkeer.

Twee glazen is een gemiddelde. Er zijn ook nog normen wat de inhoud van een glas zou moeten zijn per soort drank, zodat de hoeveelheid alcohol per glas gelijk is bij elk soort drank. In de praktijk worden vaak grotere / vollere glazen geschonken dan waar de berekening op is gebaseerd.

Dan is er uiteraard ook nog verschil tussen personen. De alcohol die je nuttigt vormt uiteindelijk een percentage van je bloed. Iemand met een groot lijf heeft natuurlijk meer bloed dan iemand die klein en slank is. Heb je een lichaam dat duidelijk kleiner is dan dat van de gemiddelde persoon, dan kunnen zelfs die 2 glazen nog teveel zijn om de weg op te gaan.
Inekez1
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Grote plus, en juist de opmerking 'Uit eigen ervaringen merk ik dat er qua gedrags en concentratie vermogen echt geen verschil zit' betekent twee dingen:
-je drinkt teveel, waardoor gewenning is ontstaan
-je bent je niet bewust van de invloed van alcohol en dat maakt het juist extra gevaarlijk.