Is het verboden om met slippers auto te rijden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Ritsuka
3 jaar geleden
Geen idee, maar wel gevaarlijk. Slipper kan van je voet af glijden tijdens het rijden, of blijven haken achter een pedaal.
Inekez1
3 jaar geleden
In een noodsituatie moet je onmiddellijk met je voet van gas naar rem kunnen. Probeer dat in stilstand of op een veilig weggetje bij langzaam rijden maar eens een paar keer te doen. Het ligt natuurlijk aan het soort slipper, maar veel slippers komen daarbij een beetje los van de voet en schuiven dan ONDER het rempedaal en het bandje van de slipper tegen de zijkant van het rempedaal, waardoor je dus niet meer onmiddellijk met je voet OP het rempedaal kunt trappen. Je kunt beter je slippers uit doen en op blote voeten rijden. Slippers dan aan de bijrijderskant leggen, zodat ze niet over de vloer naar voren kunnen schuiven en alsnog onder je bedalen kunnen komen. Voor schoenen met hoge hakken, zware klompen of strakke laarzen geldt eigenlijk ook dat je ze beter uit kunt doen tijdens het autorijden.

Antwoorden (2)

Autorijden met slippers of blote voeten is in Nederland niet wettelijk verboden. Dat wil zeggen: het wordt niet letterlijk in de wet benoemd. Wel is de volgende zin opgenomen in de Wegenverkeerswet:
“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd”.
Deze wettelijke bepaling is officieel niet voldoende om een in slippers gehulde bestuurder te kunnen bekeuren. Als de wetgever het rijden met slippers wil verbieden, moet hier namelijk een specifieke wettelijke bepaling voor komen. Toch raden veel instanties autorijden met slippers af. Veilig Verkeer Nederland zegt hierover bijvoorbeeld: “Het is niet verboden, maar zeker niet handig en verstandig.”

Er is in de Nederlandse wet dus niets vastgelegd over autorijden met slippers of op blote voeten. Maar wat nu als je als bestuurder een ongeluk veroorzaakt op je slippers? Ben je met je autoverzekering dan wel goed verzekerd? Op internet zijn hierover verschillende verhalen te vinden.
In de polisvoorwaarden van Nederlandse autoverzekeraars staat niets over het rijden met slippers. In principe ben je dus verzekerd. Wel wordt er in de polisvoorwaarden gewezen op het feit dat de bestuurder zich niet zó mag gedragen op de weg dat er gevaar kan ontstaan. Hierbij wordt er ook gesproken over de term ‘grove schuld’, wat betekent dat je bewust gevaarlijke situaties opzoekt.
Je kunt dus niet letterlijk aansprakelijk worden gesteld (of een boete krijgen) voor het feit dat je slippers draagt achter het stuur. Wel kunnen de slippers ervoor zorgen dat je in een gevaarlijke situatie belandt. Zo zou je bijvoorbeeld een aanrijding kunnen veroorzaken doordat je niet op tijd kunt remmen. Of dit valt onder ‘grove schuld’ of niet, valt te betwisten.
Toegevoegd op 26 februari 2021 07:30: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Naar mijn weten is het niet verboden.

Wel mijn ervaring dat ik liever met blote voeten rij dan met slippers. Slippers blijven vaak ergens hangen. Zorg er wel voor dat je je slippers ergens veilig bergt en niet dat het ergens naartoe kan 'vliegen' mocht het nodig zijn dat je in 1 keer moet remmen...
Dus niet bij je pedalen als je rijdt!!