Wanneer mag politie vorderen openbaar terrein te verlaten?

Hoi!

N.a.v. Het navolgende nieuwsbericht: https://www.nu.nl/binnenland/6118397/politie-grijpt-in-bij-bomvolle-parken-in-amsterdam-tilburg-en-groningen.amp

Vroeg ik mij af op basis van welke grond kan politie vorderen een park te verlaten waar geen feest gaande is en ik voldoende afstand houd tot andere personen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
SentWierda
3 jaar geleden
Hoezo: geen feest en voldoende afstand?
Muziek uit boomboxen, verkoop van lachgas, geen mondkapjes, drieduizend mensen dicht bij elkaar in een klein park. Dat moet wel een feest, een festival, een evenement zijn. Is nu al 50 weken niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda Als er illegaal een feest is dan snap ik dat er ingegrepen wordt. Het is dan letterlijk sprake van een groep die met elkaar contact heeft. En met geluidsinstallatie is er zeker sprake van organisatie van een evenement. Daarom benoem ik de situatie waarbij dit niet het geval is een veel mensen individueel op dezelfde plaats zijn zoals ook met het winterweer op het ijs gebeurde.
SentWierda
3 jaar geleden
@Jobvelen. Dat is wat er mis ging in het Vondelpark: een evenement met muziek. Bovendien zonder mondkapjes en geen enkele afstand. Het Vondelpark is niet een evenemententerrein maar een klein stadspark - waar ineens drieduizend mensen bij elkaar komen.
De vergelijking met het ijs gaat mank. Op het ijs is iedereen voortdurend in beweging, verspreid over vele kilometers.. Nu stond men maar te staan - dicht opeengepakt.

Antwoorden (1)

Met de noodwet voor corona direct na dat blijkt dat het te druk is of mensen zich niet aan de corona regels houden.
ronron1212
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als de politie het vordert vanwege de openbare ochtend is het dus onwettig uitgaande dat alle regels in acht genomen worden?
ronron1212
3 jaar geleden
Als de regels echt nageleefd zijn mag het niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In Amsterdam werd omgeroepen het park te verlaten op last van de burgemeester. Maar ik kan nergens vinden dat er een noodverordening voor was. Ik snap niet dat als ik als individu in het park ga zitten en het wordt drukker, ik er op wordt aangesproken om te vertrekken. Ik heb die andere mensen niet uitgenodigd ofzo.
ronron1212
3 jaar geleden
@Jobvelen er geld in heel nederland een noodwet die voorschrijft dat feesten en groepen bij elkaar zoals in amsterdam volgens deze corona wet verboden zijn volg je wel het nieuws