Krijg je een boete als je later dan de avondklok aankomt omdat je trein te laat is?

Stel, je bent te laat binnen omdat de NS vertraging had (wat op zich niet uitzonderlijk is). Krijg je dan alsnog een boete? Dit staat dan toch buiten jouw macht?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (1)

Ja, je krijgt een boete:
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1030329-leeuwarder-krijgt-door-vertraging-met-de-trein-boete-voor-schending-avondklok

Het is aan jou om te zorgen dat je ruim op tijd vertrekt, zodat je bij vertraging toch voor de avondklok (bij iemand) thuis kunt zijn. Je kunt voor vertraging van OV geen eigen verklaring invullen en NS geeft geen brieven of verklaring uit.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/wanneer-wel-en-niet-buiten-tijdens-avondklok
Mocht je ruim op tijd vertrokken zijn en te maken krijgen met een lange vertraging waardoor je na 21 uur aankomt, maak dan screenshot van de reisplanning waarin vertraging staat aangegeven. Dit kun je tonen als jou gevraagd wordt waarom je tijdens de avondklok buiten bent. Misschien werkt het bij een controleur.
SimonV
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Je krijgt bij NS bij een half uur vertraging de helft van je reisgeld terugbetaald en bij een uur of meer vertraging zelfs het hele bedrag. Dan kun je met die gegevens te vertraging toch wel bewezen krijgen?
SimonV
3 jaar geleden
Ja. Maar zoals gezegd, de overheid verwacht dat je op tijd vertrekt en rekening met vertragingen houdt.