Wat zijn de gevolgen voor een erfenis als een van de kinderen vooraf het huis van de vader koopt?

Er zijn in deze situatie 3 kinderen. Voor het rekengemak zeggen we dat huis €600.000 waard is. Moeder is al overleden en de erfbelasting over de kindsdelen is al betaald.

Nu wil 1 van de 3 kinderen graag het ouderlijk huis hebben. Dat kind heeft geen €600.000 en krijgt dat ook niet bijelkaar.

Nu zegt vader. Weet je wat €500.000 is prima. Tevens blijft vader ook in de woning wonen.

Als vader komt te overlijden, wat voor gevolgen heeft dit dan voor de erfenis van de kinderen.
.
Van ruzie is vooralsnog geen sprake. De twee kinderen gunnen de derde het huis. Ik sta er zelf buiten, ik aanschouw het van een afstand. Ik vroeg mij alleen af of uiteindelijk de twee andere kinderen financieel niet een hoop mislopen. Want als het om geld gaat zijn mensen vaak ineens een stuk minder toegeeflijk. En dan kan er Misschien ineens wel ruzie ontstaan. Dan kan je dat beter voir zijn. Relatie tussen de 3 is nu uitstekend. Vader wil zeker niet dat er ruzie komt. Maar wil wel graag dat het ene kind de woning krijgt.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
paulus811
3 jaar geleden
In feite heeft het kind dat het huis wil 'maar' 4 ton nodig, die 2 ton is al zijn of haar kindsdeel.
erotisi
3 jaar geleden
Je zou inderdaad dan een lening bij die ouder moeten afsluiten want die 2 ton is nog niet van hem......pas na overlijden

Antwoorden (2)

Dan ontstaat er veelkans ruzie, neem contact met een notaris.

Die zal bijvoorbeeld adviseren: laat een makelaar het huis taxeren, neem dat bedrag als waarde en laat door de notaris een akte opstellen, uitgaand van die waarde. Vader krijgt vruchtgebruik, dat ene kind de blote eigendom. En de andere broers/zussen worden uitgekocht. Ik ga ervan uit dat vader niet de bedoeling heeft een van de kinderen tzt over te bedelen.
Computoon
3 jaar geleden
Dan kan er schenkbelasting verschuldigd zijn en bij overlijden kan een bepaald bedrag bij dat kind worden bijgeteld als fictieve erfrechtelijke verkrijging ex artikel 11 en/of 12 van de successiewet 1956.
Correctie :artikel 11 moet 10 lid 1 zijn.
Toegevoegd op 21 februari 2021 09:02: tekst
erotisi