Kan ik de verhuur van een huis aan vluchtelingen tegenhouden?

Wij wonen sinds half jaren 90 in een koopwoning met naast ons een huurhuis. Tot en met 2005 was alles goed, maar daarna hebben we nog 4 andere huurders gehad waarvan 10 jaar lang vluchtelingen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben totaal niet discriminerend maar in die 10 jaar hebben we alleen maar ellende gehad. In eerste instantie kregen we een groep jongeren uit Ghana naast ons wonen die de boel helemaal verwaarlozen en de woning naast ons een krot werd. Gelukkig verdwenen zij na twee jaar tijd weer en kwamen er andere huurders: echter weer vluchtelingen. Nou ben ik eerlijk dat wij daar de eerste 3 jaar geen problemen mee hadden maar in 2010 sloeg de sfeer volledig om. Het gezin kreeg ruzie, ging scheiden en raakte volledig de weg kwijt. Na vele malen de politie over de vloer te hebben gehad en jarenlang irritaties te hebben gehad, werden de vluchtelingen overgeplaatst naar een andere woning. Gelukkig kregen we toen tweemaal een Nederlands stel naast ons wonen en dit was in beide gevallen een leuke tijd. Helaas is de laatste huurder een paar weken geleden overleden en is de woning weer vrijgekomen.
En je raad het al: de gemeente wil er weer vluchtelingen in plaatsen.

Het is moeilijk om alle ergernissen en frustraties binnen 1500 tekens kwijt te kunnen, maar deze situatie is ongelofelijk frustrerend en stressvol. Tevens hebben we al een ander problematisch vluchtelingen gezin bij ons in de straat, en daalt de waarde van onze woning ook

Wat kunnen we ertegen doen?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Antoni
3 jaar geleden
Daarover kan je het beste bij je gemeente informeren. Mogelijk kunnen ook gemeenteraadsleden je (verder) helpen.

Antwoorden (2)

Wat U doet, is discrimineren. U gaat er bij voorbaat vanuit dat er "probleem"vluchtelingen komen. U kunt alleen afwachten, en pas wanneer er zich problemen voordoen, aan de bel trekken.
jc54
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Iedereen is bevooroordeeld.
De reactie is gezien de omstandigheden begrijpelijk.
Uit de vraag is niet duidelijk wie de eigenaar is van de verhuurde woning.
U zegt alleen dat de gemeente er vluchtelingen in wil plaatsen.

Elke gemeente in Nederland heeft eigen regels omtrent het verhuren van woningen.
Deze kunt u opvragen bij de gemeente waar u woont.
Wellicht is er een regel opgenomen dat een maximum aantal woningen binnen een bepaalde straal verhuurd mag worden aan een bepaalde groep.

Toentertijd heeft u waarschijnlijk uw woning gekocht, terwijl u wist dat naast u een huurwoning was. Maar, ook een koopwoning biedt geen garantie.

Verder heeft u negatieve ervaringen gekoppeld aan vluchtelingen.
En, positieve ervaringen aan Nederlandse huurders.
Ook deze ervaringen bieden geen garantie.

Probeer objectief te blijven.
Welke nieuwe buren zou u kiezen?
Een stel gevlucht uit Eritrea met twee kinderen. Moeder is vooral thuis, vader werkt en de twee kinderen gaan naar school.
Of een stel uit Nederland, altijd ruzie. Kinderen luisteren muziek om de ruzies niet te horen. Ja, de volumeknop gaat steeds hoger. De hond blaft aan één stuk door en doet de behoefte in de tuin, omdat niemand de hond wil uitlaten.
Ofwel, huurders die gevlucht zijn, staan niet voor problemen.
Huurders uit Nederland zijn niet altijd sociaal.

Verder gaat de waarde van uw woning niet achteruit.
Wellicht als er een kroeg, bordeel, in de huurwoning wordt gevestigd.

Probeer de nieuwe buren met een nieuwe, frisse start te verwelkomen.
Heb niet meteen een oordeel (ontstaan door eerdere ervaringen).
Want ja het kan, mijn moeder heeft een gezin uit Eritrea naast zich wonen.
Mijn moeder is een soort oma geworden van dat gezin.
De mensen leggen haar echt in de watten, voornamelijk met eten!
Het gaat al jaren meer dan goed!
Ik ben als dochter heel blij met hen, want ik weet dat ze meteen naar mijn moeder rennen als ze iemand nodig heeft.

Succes!