Wildplassen: mag dat in sommige gevallen?

Ik heb namelijk wel eens gehoord dat wildplassen alleen binnen de bebouwde kom verboden is.
Maar dat je buiten de bebouwde kom / bos / polder wel mag plassen waar je wil.
wel zo dat niemand je geslachtsdeel kan zien.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (1)

In sommige gemeenten mag dit buiten de bebouwde kom.
In Nederland wordt wildplassen op veel plaatsen via de APV verboden. Buiten de bebouwde kom is het daarentegen vaak niet strafbaar. Dit is afhankelijk van de plaatselijke verordeningen, die in veel gevallen enkel voor de bebouwde kom gelden. In Nederland betreft Politiestrafbeschikkingsfeit F 185 "binnen de bebouwde kom buiten een daarvoor bestemde inrichting/plaats op of aan de weg zijn natuurlijke behoefte doen", met een boete van € 140 (+ € 9 administratiekosten).

Model-APV:
Artikel 4:8 Natuurlijke behoefte doen
Het is verboden binnen de bebouwde kom op een openbare plaats zijn natuurlijke behoefte te doen buiten daarvoor bestemde plaatsen.

Voorbeelden APV's:
De APV van Amsterdam stelt:
Artikel 5.11 Doen van natuurlijke behoefte
1. Het is verboden op of aan de weg buiten een urinoir of andere toiletgelegenheid datgene te verrichten waarvoor een toiletgelegenheid is bestemd.
Hier is wildplassen dus ook buiten de bebouwde kom verboden. Aangezien dit geen feitcode heeft is de vraag of het beboet wordt / kan worden.

De APV van Eindhoven:
Artikel 4.2.2. Natuurlijke behoefte doen
Het is verboden binnen de bebouwde kom op of aan de weg zijn natuurlijke behoefte te doen buiten een daarvoor bestemde inrichting of plaats.
Hier is wildplassen buiten de bebouwde kom dus toegestaan.
SimonV