Heeft een voetganger die oversteekt over een verkeersdrempel, voorrang?

In mijn straat ligt in het midden van de weg een brede verkeersdrempel die zogezegd de trottoirs aan beide zijden van de weg verbindt. Heeft een voetganger die over de verkeersdrempel overstemt voorrang? De drempel heeft aan beide zijden een witte streep en korte strepen haaks op deze lange streep.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Antwoorden (1)

Nee, de drempel lijkt misschien wat op een zebrapad maar is het niet.
De verkeersdrempel (ook: verkeersheuvel) is een infrastructurele aanpassing die ervoor moet zorgen dat de snelheid van het gemotoriseerde verkeer wordt gematigd, ofwel een snelheidsremmende maatregel voor het verkeer.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Een zebrapad is ook gedefinieerd als wit zwart gestreept. Dat is hier niet het geval natuurlijk.
Uit mijn hoofd was er in Rotterdam (trouwens ook in Soest) voetgangeroversteek plaatsen met respectievelijk een regenboogpatroon en bruin geel gestreept. Deze zijn beide weggehaald en opnieuw geplaatst om en zebrapad in wit/zwart te maken (Soest is volgens mij ook in het programma Over de Balk geweest).
HannekeJanssen
3 jaar geleden
In Utrecht is ook een regenboogzebrapad. De strepen op deze verkeersdrempel - verticaal op de rijrichting - zijn bedoeld om de verkeersdrempel meer zichtbaar te maken - anders zou je er, met je "gewone" snelheid, gelanceerd worden.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
dit is wel stom gedaan eigenlijk want mensen vergissen zich vrij makkelijk hierin en zien een verkeersdrempel aan voor iets als equivalent tot een zebrapad en denken voorrang te krijgen en dat is niet zo. ze laten die drempel op een soort van voorrangszone lijken met die strepen aan de zijkanten ook
Thecis
3 jaar geleden
Die strepen zie je bij vele drempels. Juist om automobilisten te waarschuwen. Komt daardoor ook de snelheid ten goede waar de drempels ook juist voor bedoeld zijn. Ook als voetganger dien je op de hoogte te zijn van de verkeersregels.