Ben je verplicht meteen te stoppen of mag je doorrijden bij een stopteken?

Hallo, ik vraag mij af of ik verplicht ben om te stoppen waneer ik een stopteken krijg van een herkenbare politieauto, of mag ik doorrijden naar een tankstation of andere stopgelegenheid? En wat zijn de regels wanneer ik een stopteken krijg van een -niet- herkenbare politieauto (die ik bijv. niet vertrouw). Vooral een antwoord op die laatste vraag ben ik heel benieuwd naar.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
9.9K

Antwoorden (2)

Stoppen is stoppen. Op plaatsen waar dat niet goed kan (bv snelweg) krijg je soms ook de opdracht 'volg politie' (die dan idd naar het eerstvolgende tankstation oid rijden).
tinus1969
3 jaar geleden
Je bent verplicht gevolg te geven aan een stopteken van de politie. Ook als het voertuig niet de uiterlijke kenmerken van een politievoertuig heeft. Zie https://www.anwb.nl/experts/juridisch/19/stopteken-politie-auto.

Als de politie een stopteken geeft, dan bent u verplicht dit op te volgen en te stoppen op een door de politie aan te wijzen veilige plaats. Zie https://www.politie.nl/themas/politie-in-het-verkeer.html.

De ANWB geeft, voor de situatie wanneer je het niet vertrouwt, op https://www.anwb.nl/experts/juridisch/19/stopteken-politie-auto het volgende advies:

"Krijgt u een volg/stopteken en vertrouwt u het niet? Stop niet, maar rijd er ook niet als een haas vandoor. Bel dan 112 en geef het kenteken van het voertuig door evenals de locatie waar u zich op dat moment begeeft. Op die manier kan via de meldkamer verifiëren of u inderdaad te maken hebt met een politievoertuig."

Het advies is van 14 januari 2018. Mogelijk zijn de regels inmiddels gewijzigd.
Antoni
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
En dan ook een boete krijgen voor bellen. :p
Antoni
3 jaar geleden
Dat zal handsfree moeten...