Mijn buren staken vuurwerk af en ik heb ze gefilmd. Kunnen ze hier een boete voor krijgen?

Zoals de titel zegt heb ik mijn buren tijdens de jaarwisseling vuurwerk af zien steken en dit gefilmd. Nu waren ze absoluut niet de enige, maar ik heb ze wel herkenbaar op film gekregen. Mag ik deze beelden gebruiken en kunnen ze hier nog steeds door beboet worden? (want het is geen heterdaad)
Ook niet onbelangrijk om te weten. Mag ik deze beelden gebruiken? Als ik ze toch gebruik om een zaak te maken, welke risico's loop ik? Worden de beelden als onbruikbaar verklaard, of kunnen ze alsnog gebruikt worden?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Ruzie met je buren dat is het effect
taillie
3 jaar geleden
Hopelijk word er nooit ingebroken bij jou als je op reis bent, dan zal je van uw buren ook niets moeten verwachten. Beter een goeie buur dan een verre vriend
liveisgreat
3 jaar geleden
Goh, het is meer als de politie zelf oproept voor materiaal dat dit nut heeft. je had beter gewoon gebeld om ze op heterdaad te betrappen, maar weinig kans dat de politie op tijd was gekomen. Er was bijna overal vuurwerk.
Je kan ook bv niet met een camera aan een verkeerslicht gaan staan en iedereen fotograferen die door rood rijdt in de hoop dat ze dan een boete krijgen.
SentWierda
3 jaar geleden
De vraag leidt tot een tegenvraag: is jouw verstandhouding met de buren zo slecht dat je ze een hak wilt zetten?
Dat moet haast wel. Er valt geen andere reden te bedenken dat je bereid bent jezelf in de nesten te werken.
wilkers
3 jaar geleden
Soms vraag ik de vraag namens de tegenpartij, om zo helder mogelijk in beeld te krijgen wat de risico's zijn. (dus andersom) Vandaag lijkt dit niet te werken, dus zal ik een aanvulling maken. Ik heb (F2) vuurwerk afgestoken en werd gefilmd door de buren van vrienden. (ik ken deze mensen dus niet) Ik heb er maar niets van gezegd, maar vraag me nu dus af wat de risico's zijn. Het ging om ongeveer 6 potjes tijdens de jaarwisseling. Hier in de buurt ging het flink tekeer. Moet het een heterdaadje zijn om een boete en strafblad te krijgen, of kan filmbewijs tegen mij gebruikt worden?
SingingCoyote13
3 jaar geleden
zoals je al leest ik denk dat het beste is voor deze keer dit maar links te laten liggen want heeel veel mensen hielden zich niet aan het verbod. en zoals ronron1212 al zegt je kan een fikse burenruzie hierdoor riskeren en zorgen dat niet alleen de betrokkenen maar ook vele andere buren zich tegen je keren. men vindt dit namelijk nogal snel lullig, en dit is geen echt groot vergrijp als je eerlijk moet zijn. ik zou echt afraden die beelden naar de politie te sturen en bovendien die hebben het al veel te druk met andere dingen zeker rond de jaarwisseling.
SentWierda
3 jaar geleden
@wilkers. Dank voor de uitleg. Dit verklaart de vraag.

Antwoorden (1)

Ja,

Als er een melding wordt gedaan via het meldformulier, kun je achteraf nog flink in de problemen komen.
Zie link:

https://www.politie.nl/themas/vuurwerk.html#alinea-title-wat-kan-ik-doen-als-ze-toch-vuurwerk-afsteken

Alleen gevaarlijke situaties mocht en mag je melden via 112.
Ander situaties kun je doorgeven via het formulier.
Ben je duidelijk gefilmd met plaats en tijd, wordt er inderdaad een melding gedaan, kun je een reactie verwachten.
Toegevoegd op 01 januari 2021 13:26: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Bedankt. Uit het artikel haal ik dat er melding gedaan kan worden, maar niet wat er met een melding gebeurd of kan gebeuren. Het ging in ieder geval niet om een gevaarlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat ligt aan de gemeente waar het is gebeurd.
De gemeente bepaalt.
Succes ermee....