Kan ik juridische stappen ondernemen omdat mijn medisch dossier (waarschijnlijk) kwijt is?

In 2008 ben ik overgestapt samen met mijn tweelingbroer naar een andere huisarts. Ons dossiers zijn verkeerd overgedragen. Al sinds 2008 probeer ik dit recht te zetten. Elke keer wanneer ik op bezoek ben denkt mijn huisarts dat ik mijn tweelingbroer ben en dus autisme heb, ik krijg brieven thuisgestuurd met dat ik moet prikken voor mijn astma, dit heb ik ook aangegeven. Elke keer zeggen ze dat ze het gaan oplossen, al 13 jaar ben ik hiermee bezig. Het is zo ingewikkeld geworden, dat ik niet meer weet welke stappen ik allemaal ondernemen heb vanaf 2008 en wat er nou precies gebeurd is. Deze week ben ik dus weer langsgeweest en de huisarts gedroeg zich weer alsof ik autisme heb. Dit is buitengewoon onprofessioneel en zelfs gevaarlijk voor de gezondheid. Welke juridische stappen kan ik ondernemen? Ik denk namelijk dat mijn dossier gewoon kwijt is, maar dat ze dit niet durven toe te geven waardoor er niets recht te zetten valt. Het is helemaal in de war geraakt. Ook zegt de huisarts dat de gegevens van 1994-2008 niet meer bestaan omdat ze overgestapt zijn naar elektronische, maar ik vind dat dit dan gewoon overdragen moest worden.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
18.8K
Antoni
3 jaar geleden
Zouden juridische stappen uiteindelijk leiden tot een oplossing, denk je?
Thecis
3 jaar geleden
@Antoni
Niet noodzakelijkerwijs, maar als dit inderdaad is zoals de vraagsteller beschrijft, dan is dit zeer kwalijk. Ge-extrapoleerd kan dit er toe leiden dat er mogelijk een noodopname zou komen voor de verkeerde persoon (omdat de huisarts bijv de verkeerde adresgegevens doorgeeft).
En omdat het zeer kwalijk is, moet er iemand verantwoordelijkheid nemen. Hetzelfde als bijvoorbeeld een verkeerd been wordt afgezet. Iemand verantwoordelijk houden leidt niet tot een oplossing, maar wellicht wel tot een oplossing voor andere mensen.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Ik weet niet precies wat je kunt en moet doen. Maar op de site van de Consumentenbond is een pagina over je rechten met betrekking tot het medisch dossiers. Mogelijk helpt de informatie op deze site je verder.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/zorg-zorgverzekering/medisch-dossier-inzien
Antoni
3 jaar geleden
Dank je, @Thecis, voor je reactie!

Antwoorden (1)

De wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WBGO) zegt dat een zorgverlener (dus ook de huisarts) een medisch dossier 20 jaar moet bewaren na de laatste wijziging in dit dossier.

De gegevens van 1994-2008 mogen dus nooit vernietigd zijn.
Het overstappen naar een elektronisch systeem heeft hier geen invloed op!

Stap naar het medisch tuchtcollege.
Zeker weten dat de huisarts aangesproken wordt.
Allereerst zal hij duidelijk twee verschillende dossiers moeten aanmaken voor u en voor uw broer, zodat jullie niet meer verwisseld worden.
Verder zal hij beide dossiers kloppend moeten maken en aanvullen met vernietigde essentiële informatie

Succes

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/gegevens-medisch-dossier-inzien-aanpassen-of-vernietigen
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/zorg-zorgverzekering/klacht-huisarts
Toegevoegd op 20 december 2020 09:35: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvullingen
-Klaag eerst formeel (dus met een aangetekende brief) bij de huisarts.
-Speculeer niet; wees zuinig met opmerkingen als 'dossier waarschijnlijk kwijt'. Noem vooral concrete voorbeelden/situaties waaruit lijkt dat jij en je broer verwisseld worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling.
Leg sowieso een lijst aan met concrete gebeurtenissen. Liefst met data, mails, brieven etc waaruit blijkt dat jullie verwisseld worden.