Vanaf welk bedrag kan je een dagvaarding krijgen?

Ik weet dat je voor een bedrag van €100 geen dagvaarding krijgt. Want rechtzaak kosten en moeite is de baten niet waard. Maar vanaf welk bedrag heeft het zin? Bij een bedrag vaan €450 bijvoorbeeld wel? Of vanaf €1000 pas?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

Er is geen minimumbedrag. Er is zelfs een gerechtsdeurwaarder geweest die iemand gedagvaard heeft voor: 8 cent...
Om een idee te krijgen wat een dagvaarding kost (exclusief btw):
Uitbrengen/betekenen dagvaarding: € 83,38
Legeskosten voor controle adres in de Gemeentelijke Basis Administratie: € 1,71
Eventuele controle bij de KvK: € 4,61
Raadpleging Digitaal Beslag Register: € 1,76
Verplichte wettelijke bijdrage voor Toezicht & Tuchtrecht van Gerechtsdeurwaarders € 2,49*
Portokosten om uw dagvaarding per post naar u toe te sturen € 6,95*
Opstartkosten € 33,-*
Eventueel invullen formulier “Informatieformulier voor zaken waarin de gedaagde een natuurlijk persoon is” € 24,95*
* Deze kosten mogen wettelijk gezien niet in rekening gebracht worden bij de gedaagde partij.
Dus boven de ca. € 100,- kan een dagvaarding rendabel zijn.
SimonV