Mogen politieke partijen een flyer in je bus stoppen met een NEE-NEE-sticker?

Heb vandaag een flyer van Volt in mijn brievenbus gehad terwijl ik een Nee-Nee sticker heb. Volgens mij mag dit niet of mogen politieke partijen dit wel?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
12K
SentWierda
3 jaar geleden
Drie keer is een soortgelijke vraag gesteld: 2 juni 2010 (7 antwoorden), 17 oktober 2010 (10 antwoorden) en 4 september 2011 (10 antwoorden).
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/65195/rechtsgeldigheid-zon-nee-nee-stikker/
https://www.startpagna.nl/v/maatschappij/vraag/97096/mensen-nee-nee-sticker-aankondiging/
https://www.startpagna.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/235672/neenee-sticker-mn-brievenbus-ongeadresseerde/
LeonardN
3 jaar geleden
2 van de 3 links werken niet (er mist een i in pagina) Daarnaast zijn de meeste antwoorden in de eerste incorrect. Er is WEL rechtsgeldigheid. Althans de RCC kan een uitspraak doen over het negeren van de sticker(s).
De tweede is niet relevant. (gaat specifiek over aankondiging collecte)
De derde is breder. (gaat over alle vormen) Dus ik snap deze reactie niet zo goed. Er lijkt namelijk meer aan de hand bij specifiek "reclame" van politieke partijen.
Enerzijds stelt men dat dit zou mogen.
https://www.neesticker.com/product-categorie/nee-sticker/brievenbus-sticker/
Dit is bijvoorbeeld het geval bij het verspreiden van informatie, of bij folders of flyers van politieke partijen met daarop informatie. In dat geval gaat het om voorlichting. Die folders mogen wel in uw brievenbus. Een uitspraak van de RCC laat echter wat anders zien:
https://www.reclamecode.nl/uitspraken/gezondheid/overige-2015-00124/150025/
Adverteerder heeft gehandeld in strijd met artikel 3.1 van de Code VOR.

Antwoorden (4)

Met de NEE NEE sticker mag je geen flyers van politieke partijen ontvangen.
Alleen de post waar het huisadres op staat mag dan bezorgd worden. Deze post is vrijwel altijd gefrankeerd.
Bij de NEE JA sticker mag je geen reclamedrukwerk ontvangen, maar wel huis-aan-huisbladen en ander drukwerk dat niet commercieel van aard is. Zoals flyers van politieke partijen.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. In de link van neesticker.com staat dat flyers van politieke partijen wel zijn toegestaan bij nee-nee stickers. Kwestie van goed lezen.
SimonV
3 jaar geleden
In de link van neesticker.com staat dat flyers van politieke partijen geen reclamefolders zijn.
Maar daar gaat het nu niet om. Politieke flyers zijn niet geadresseerd. Dus mogen ze niet bij de NEE NEE sticker. Wikipedia
De brievenbussticker heeft drie varianten:
Nee/nee-sticker - weert alle ongeadresseerde zendingen
Nee/ja-sticker - weert reclamedrukwerk, maar laat huis-aan-huisbladen door
Ja/ja-sticker - laat alle ongeadresseerde zendingen door
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. De mening/uitleg van Wikipedia ("weert alle ongeadresseerde zendingen") lijkt me niet interessant - want lijkt nergens op gebaseerd. In elk geval niet op wat staat op de website van de Rijksoverheid: "ongeadresseerd reclamedrukwerk". Zie mijn link hierboven.
Ja, dat mag. De nee-nee sticker heeft alleen betrekking op ongeadresseerde (commerciële) reclame.
Een flyer van een politieke partij valt niet onder (commerciële) reclame maar onder de vrijheid van meningsuiting. De vrijheid van meningsuiting mag niet worden beperkt mits wordt voldaan aan wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is. Niet toegestaan zijn flyers met bijvoorbeeld kwetsende, discriminerende uitingen en scheldpartijen.
Dat betekent dat politieke partijen mogen flyeren bij een nee-nee sticker, zoals ook een voetbalclub leden mag werven via een flyer (= voorlichting/informatie), een bejaardensoos activiteiten mag flyeren (idem) en de kandidatenlijst van de Tweede Kamer als flyer mag worden verspreid (idem). De nee-nee sticker heeft niet betrekking op deze uitingen.
Flyeren in nee-nee brievenbussen is niet toegestaan als sprake is van (commerciële) reclame. Wordt wel zo'n flyer verspreid via een nee-nee brievenbus dat kan zo'n flyer worden voorgelegd aan de Reclame Code Commissie. Deze commissie beoordeelt de flyer op het kenmerk "reclame" maar gaat niet over het kenmerk "vrijheid van meningsuiting". Daardoor kan het gebeuren dat de Reclame Code Commissie (die uitsluitend gaat over het aspect reclame) drukwerk van de politieke partij SP beoordeelt als reclame en dus niet toestaat als flyer bij een nee-nee sticker. De aspecten vrijheid van meningsuiting en voorlichting worden niet door de Reclame Code Commissie beoordeeld.
De Rijksoverheid is duidelijker op de website: "Wat kan ik doen tegen ongewenste reclame en folders in mijn brievenbus?". M.b.t. nee-nee stickers heeft de Rijksoverheid het over ongeadresseerd reclamedrukwerk. Dat de flyers van een politieke partij, van een voetbalclub, van een bejaardensoos en de kandidatenlijst van de Tweede Kamer hier onder vallen? Onwaarschijnlijk.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-tegen-ongewenste-reclame-en-folders-in-mijn-brievenbus
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Een min met kennis van zaken?
SimonV
3 jaar geleden
Een huis-aan-huisblad met zinvolle informatie over de buurt valt ook onder vrijheid van meningsuiting. Maar is niet toegestaan.
Een partij die zichzelf promoot via een flyer valt eerder onder reclame dan onder vrijheid van meningsuiting.
Iemand met een NEE NEE sticker wil gewoon niet lastig gevallen worden door welke vorm van ongeadresseerd drukwerk dan ook. Zelfs niet als het een huis-aan-huisblad betreft.
SentWierda
3 jaar geleden
Dat is leuk bedacht maar de feiten lijken anders. Ik citeer een recente publicatie van de gemeente Amsterdam, getiteld: Ik wil wel of geen reclamefolders in de brievenbus. hoe kom ik aan de juiste sticker?. Onderwerp: wat verstaan we onder reclamefolders?
Citaat: "Folders van vrijwilligersorganisaties en niet commerciele organisaties zijn geen reclamefolders. Als de folder geen aanprijzend karakter heeft, is er geen sprake van reclame. Bij voorbeeld bij het verspreiden van feitelijke informatie, of folders van politieke partijen. We spreken dan van "voorlichting", Die folders mogen wel in uw brievenbus."
Politieke flyers zijn geen reclamedrukwerk maar van informerende aard. De NEE-NEE sticker geldt hier dus niet voor.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee dat mag niet, in tegenstelling tot wat veel anderen hier beweren. Hier lees je een uitspraak van de reclame code commissie.