Is er wettelijk juist gehandeld bij ontslag op staande voet en het betalen van een schadevergoeding na verdenking van diefstal?

Mijn zoon is 17 jaar en hij heeft iets gestolen uit een winkel waar hij werkt er is en privédetective met hem komen praten hij is ontslagen en moest hiervoor tekenen en hij moet een schadevergoeding betalen voor wat hij heeft gestolen is dit allemaal wettelijk? Mijn zoon. Zat daar alleen wij wisten van niks en ik hoor het pas als hij thuis kwam

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ligt ook allemaal aan hetgeen hij gestolen zou/willen hebben als hij dit ook werkelijk heeft - wat was dan eigenlijk zo ongeveer de waarde van ditgene hij zou willen/hebben ontvreemden ?
ronron1212
3 jaar geleden
Ja wat had je willen doen als je wel op de hoogte was gesteld? Ze hadden ook de politie erbij kunnen hallen dan had je je zoon op het politie bureau mogen ophalen.

Antwoorden (3)

Ja dat is heel normaal hij heeft het gestolen dus moet niet alleen het product trug betalen maar ook omdat hij dit heeft willen stelen dit is dus heel normaal
U zal uw zoon een goede straf mogen geven hier boven op zo Leeren ze dat ik ken genoeg mensen die dit ook deden...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Uhmm, ja, het gaat wel om een minderjarig iemand. Er gelden regels hiervoor en daarom juist de vraag of het wettelijk is. Iets dat getekend is door een minderjarig iemand, is niet zomaar rechtsgeldig...
Als het alleen nog verdenking is, dan mag er nog geen ontslag volgen. Net zo min als het opleggen van een schadevergoeding.
Als de diefstal bewezen is, dan mag ontslag op staande voet volgen, alsmede vergoeding van de schade.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ze kunnen hem tog niet laten handtekenen als minderjarige moet daar geen ouders bij zijn? Mijn vriendin zij dit tegen me. ze wil en advocaat er op zetten!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sampje, als hij onder dwang (meerdere volwassenen bijvoorbeeld) iets onredelijk (belachelijk hoge schadevergoeding bijvoorbeeld) heeft getekend, lijkt het me idd verstandig om een advocaat te nemen.
Denk aan het meisje van 17 jaar, Hema, die getekend had om €11.000 terug te betalen.
Pieterke
3 jaar geleden
@ Sampje Een advocaat erop zetten? Ik snap niet eens dat je vriendin op dat idee komt!
Je zoon heeft iets gestolen en er is volgens de wet op gehandeld!
Ja er is wettelijk juist gehandeld.
Uw zoon heeft gestolen. Dit is een legitieme reden voor ontslag op staande voet.

In dit geval mag uw zoon per direct ontslagen worden. De reden is hem verteld.
Verder is het normaal dat hij betaalt voor wat hij gestolen heeft. Het bedrijf kan hem zelfs een vergoeding laten betalen, omdat hij per direct ontslag krijgt (kan een bedrijf in de problemen door komen).

Natuurlijk mag je altijd naar de rechter stappen.
Of naar de kantonrechter als jullie de schadevergoeding te hoog vonden.

Succes, en de link:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/wat-is-ontslag-op-staande-voet
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik denk zelfs dat de ouders blij mogen zijn dat het zo gegaan is. Geen politie, geen strafblad.