Wat voor straf kan iemand krijgen als-ie ongevraagd een foto van je gezicht doorstuurt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
crispy
3 jaar geleden
In de regel wordt er geen straf opgelegd voor iemand die een foto van een gezicht doorstuurt. Het kan pas strafbaar zijn als een foto tegen iemands wil in gepubliceerd wordt, en dan is het helemaal afhankelijk van de omstandigheden waaronder dat gebeurt of er een straf wordt opgelegd als dat tot een rechtszaak zou komen.

Antwoorden (1)

Bijna iedereen maakt foto’s en filmpjes. Staan hier andere mensen op, dan kan dit hun privacy aantasten. Zeker als de beelden bijvoorbeeld op internet terechtkomen. Foto’s en filmpjes maken en publiceren mag daarom niet zomaar. Zodra mensen herkenbaar in beeld komen, zijn het persoonsgegevens. En dan geldt de privacywet. Het maakt hierbij wel verschil wie een foto of filmpje maakt en wat diegene ermee doet.

Persoonlijk gebruik
Maakt iemand foto’s en filmpjes voor zichzelf? Bijvoorbeeld als bezoeker van een festival? Dan geldt de privacywet niet. Er is namelijk een uitzondering voor persoonlijk of huishoudelijk gebruik (ook wel de ‘huishoudelijke exceptie’ genoemd). De voorwaarde hierbij is dat deze persoon de foto’s en filmpjes privé houdt of hooguit in een zeer beperkte kring deelt. Bijvoorbeeld in een kleine appgroep.

Wil diegene de foto’s en filmpjes in bredere kring delen? Bijvoorbeeld op een openbare Facebookpagina? Dan geldt de uitzondering niet. Er is dan altijd een grondslag nodig. In de meeste gevallen zal dat betekenen dat er toestemming nodig is van de mensen die op de foto’s en filmpjes staan.

Dus nee, je krijgt geen straf als iemand foto's van je gezicht doorstuurt in beperkte kringen.
Toegevoegd op 17 november 2020 15:59: bron