Hoe wordt er gestemd binnen een VVE met 2 eigenaren?

Gaat om 1 appartement met beneden en bovenwoning: 1e eigenaar benedenwoning 2/5 aandeel, de ander bovenwoning 3/5 aandeel van het appartementsrecht.
Verder staat in de splitsingsakte het volgende: "Het maximum aantal stemmen wordt vastgesteld op 2, te weten voor elk appartementsrecht 1 stem.
Vraag: wanneer de een tegen is en de ander voor, hoe wordt er dan besloten?
Je zou denken dat degene met het meeste aandeel ook meer stemrecht heeft?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Antwoorden (2)

Lastige situatie 2 stemmen kan erg moeilijk worden maar het worden er niet meer. Jou meerderheid in aandeel heeft verder niets in te brengen. Je kunt samen afspreken dat je een deskundige laat komen als jullie het niet eens worden.
ronron1212
3 jaar geleden
Als de één voor stemt, en de ander tegen, dan zit je in een impasse. Je moet het dan aan de rechter(kanton gerecht) voorleggen middels een verzoekschrift, en dan vragen om een vervangende machtiging zoals beschreven in artikel 121 van het burgerlijk wetboek.
Zie bron voor artikel 121