Mag de persoon bij een onderhandse volmacht zelf aanwezig zijn bij het gesprek?

Mijn moeder wil dat ik erbij ben als haar zus en broer de erfenis afhandelen van haar ouders. Of als 1 van haar ouders overlijdt en er moeten beslissingen genomen worden. Wij willen een onderhandse volmacht zelf tekenen. Mijn moeder is niet dement ofzo maar wil niet voor het blok gezet worden en dat ze dingen gaat tekenen of toezeggen waar ze achteraf spojt van krijgt. Ze wil dus dat ik erbij ben en zij zelf ook. Kan dat.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
3 jaar geleden
Waarom zou dat niet kunnen? Ikmis wat context; ben je bang voor ruzie of nare discussie? Speelt dit probleem op korte termijn?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ja er is ruzie tussen broer en zus. mijn moeder is niet dement maar laat over zich heen lopen en ze weet niet wat ze dan moet doen. ook is ze niet echt bij de tijd wat er allemaal mogelijk is en hoe je alles moet regelen. mijn moeder is 73. Ze wil dat ik erbij kom zitten en dat zij dus ook erbij is, maar is bang dat broer en zus moeilijk doen en zeggen dat het mij niet aangaat en dat alleen mijn moeder erbij mag zijn. dus wij dachten als we een onderhandse volmacht hiervoor maken dan is het probleem toch opgelost. ik moet dan het woord voor haar doen maar ze mag er dan wel bij zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
o ja haar ouder zijn midden 90 dus het speelt op korte termijn
tinus1969
3 jaar geleden
Hmm, klinkt alsof het tijd is voor een bezoekje aan de notaris - eens kijken wat die kan verzinnen qua volmachten.
En probeer sowieso voor jezelf (of je moeder) te bedenken wat jij wil, en of er een testament is. Wat zouden haar broer en zus kunnen claimen dat jij en je moeder onredelijk vinden? Maak je je terecht zorgen?

Antwoorden (1)

Normaal gesproken is er een executeur in een testament aangewezen die bepaald zaken helemaal zelfstandig regelt in naam van de erfgenamen. Als er geen testament of exexcuteur is zijn de erfgenamen gezamenlijk bevoegd om beslissingen te nemen. Een erfgenaam mag zich laten vertegenwoordigen door iemand anders. De gevolmachtigde mag namens de volmachtgever handelen, maar de volmachtgever blijft daarnaast altijd zelf bevoegd om de handelingen te verrichten. Voor bijvoorbeeld de verdeling van een nalantenschap is de goedkeuring van alle erfgenamen nodig. Dat kan ook bij volmacht.
erotisi