Mag de persoon bij een onderhandse volmacht zelf aanwezig zijn bij het gesprek?

Mijn moeder wil dat ik erbij ben als haar zus en broer de erfenis afhandelen van haar ouders. Of als 1 van haar ouders overlijdt en er moeten beslissingen genomen worden. Wij willen een onderhandse volmacht zelf tekenen. Mijn moeder is niet dement ofzo maar wil niet voor het blok gezet worden en dat ze dingen gaat tekenen of toezeggen waar ze achteraf spojt van krijgt. Ze wil dus dat ik erbij ben en zij zelf ook. Kan dat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Normaal gesproken is er een executeur in een testament aangewezen die bepaald zaken helemaal zelfstandig regelt in naam van de erfgenamen. Als er geen testament of exexcuteur is zijn de erfgenamen gezamenlijk bevoegd om beslissingen te nemen. Een erfgenaam mag zich laten vertegenwoordigen door iemand anders. De gevolmachtigde mag namens de volmachtgever handelen, maar de volmachtgever blijft daarnaast altijd zelf bevoegd om de handelingen te verrichten. Voor bijvoorbeeld de verdeling van een nalantenschap is de goedkeuring van alle erfgenamen nodig. Dat kan ook bij volmacht.

Bronnen:
https://www.snijders-advocaten.nl/actueel/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100