Mag je de buren filmen als bewijs voor sabotage?

Stel dat je buren continu je fietsen omver gooit in het fietskot van het appartementsgebouw. Je hebt foto's van de fietsen die omver zijn gegooid, maar wat als deze niks bewijzen? Mag je dan een camera plaatsen in het fietskot, maar alleen puur als bewijs? Het fietskot is een openbare plaats, is dit dan privacyschending? Zowel, hoe kan je dan best bewijzen tonen zonder privacyschending?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Edraket
3 jaar geleden
Waarschijnlijk zullen ze de camera ook (laten) vernielen
ronron1212
3 jaar geleden
Het fietshok is toch alleen toegankelijk voor bewoners dus geen openbare plaats.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
vraag het aan de complexbeheerder dit moet ophouden want mensen zijn aangewezen op hun fiets als die kapot is sochtend en je moet naar je werk en je hebt geen ov dan sta je.

Antwoorden (1)

Zelf mag je niet op eigen gelegenheid zomaar camera's ophangen, maar als het koop appartementen betreft de VVE of bij huur de verhuurder kan dit in samenspraak met de bewoners wel doen.
Onder bepaalde voorwaarden mag de VvE/verhuurder camera’s ophangen om eigendommen en bewoners te beschermen. Eén van die voorwaarden is dat er een gerechtvaardigd belang moet zijn voor het cameratoezicht. De beveiliging van eigendommen en bewoners kan in dit geval een gerechtvaardigd belang zijn. Daarnaast moet het aantoonbaar zijn dat het cameratoezicht ook echt noodzakelijk is.
Voordat de VvE camera’s mag laten plaatsten moet er eerst een zogenaamde privacytoets uitgevoerd worden door de VvE. Met deze toets worden de belangen van de VvE afgewogen tegen de belangen van de bewoners en dan met name op het gebied van het recht op privacy.
De plaatsing van de camera’s is ook van belang. De camera’s mogen niet in de appartementen van de bewoners zelf filmen. Voor de publieke ruimtes geldt dat de camera’s niet meer mogen filmen dan noodzakelijk is om de eigendommen en bewoners te beveiligen. Voor wat betreft de buitenkant van het appartementencomplex, mogen de camera’s in beginsel niet de straat filmen. Alleen als het onvermijdelijk is (en daarbij dus noodzakelijk), mogen de camera’s gebouwen, terreinen enzovoorts in beeld brengen.