Mag je abrupt ontslagen worden met een tijdelijk contract zonder opzegtermijn ?

Het gaat om een tijdelijk contract via een uitzendbureau(juridische werkgever) De instantie waar ik werkte heeft besloten mijn contract niet te verlengen, zonder dit van tevoren aan te kaarten of te bespreken. Ik ben zonder reden weggestuurd. De reden zal mij gezegd worden, als de leidinggevende die ervoor heeft gekozen om contract niet te verlengen, terug is van verlof.
Het is geen ontslag op staande voet, enkel geen verlenging van contact.

Wat zijn mijn rechten hierin?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
geen einde contact is einde contract als de werkgever het niet wil verlengen. Is wat vriendelijker als ze het iets eerder vertellen.
Erna55
3 jaar geleden
Je bent niet ontslagen. Het tijdelijke contract is afgelopen.

Antwoorden (3)

Met een tijdelijk contract staat de begin en de einddatum vast. Als het contract niet wordt verlengd zijn je werkzaamheden beëindigd je bent dus niet ontslagen maar je contract is gewoon geëindigd. Je hebt verder geen rechten een andere baan zoeken.
ronron1212
3 jaar geleden
Nee, dat mag (meestal) niet meer (vroeger mocht dat wel!). De werkgever heeft een aanzegplicht en moet op tijd aangeven dat hij het tijdelijk contract niet gaat verlengen.
tinus1969
3 jaar geleden
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Klopt helemaal! Hier nog een extra link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wat-is-een-aanzegtermijn
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Helaas gaat het om een maandelijks contract :( Deze is een jaar lang elke maand verlengd. Aanzegtermijn geldt voor contracten van 6 maanden of langer
tinus1969
3 jaar geleden
@HY, hmm, mag je contracten wel 12 keer verlengen? Vziw is het maximum 3 keer...
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 het mag wel hij moet alleen een vergoeding betalen lees je eigen link -
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Je mag een contract niet 11x verlengen. Zoals tinus al aangeeft, mag dit maar 3x bij dezelfde werkgever.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@ronron alles mag als je maar betaalt. Ik mag best 45 km te hard rijden, zolang ik maar een boete betaal. Een boete/vergoeding is er niet voor niks. Het betekent dat het zo niet hoort. De werkgever heeft de plicht om het op tijd te melden.
ronron1212
3 jaar geleden
@VraagAntwoord66 het is geen boete die betaal je aan de overheid maar een vergoeding die aan de ex werknemer wordt betaald.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik neem aan dat het mag?? Mijn juridische werkgever is wel het uitzendbureau. De opdrachtgever die verlengde mijn contract maandelijks. Ik heb ruim een jaar nu bij dezelfde opdrachtgever gewerkt met tijdelijke contracten.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@HY1 ik heb nog even wat opgezocht. "Deze schriftelijke aanzeggingsplicht geldt niet voor arbeidsovereenkomsten met een uitzendbeding. Het uitzendbureau en de uitzendkracht kunnen schriftelijk afspreken dat toch voorafgaande opzegging nodig is." En "Volgens de wet mag je als werknemer maximaal 3 tijdelijke contracten gedurende een maximale periode van 2 jaar mag krijgen. Uitzendbureaus die de ABU- of NBBU-cao volgen mogen dit verhogen tot maximaal 6 tijdelijke contracten, gedurende een periode van maximaal 4 jaar."
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Link: https://www.uitzendbureau.nl/info/arbeidsovereenkomst/bepaalde-tijd
Jij bent niet ontslagen, want je werkgever is het uitzendbureau. Het bedrijf waar je werkte was de opdrachtgever en ben je "gedetacheert" door het uitzendbureau. Voor de periode van detachering is een uitzendovereenkomst overeengekomen tussen het uitzendbureau en de uitzendkracht (jij dus).
Eén van de voordelen, die deze constructie heeft voor de opdrachtgever, is dat hij van de ene op de andere dag van zijn werknemer af kan, zeker als termijn waarvoor de overeenkomst is afgesloten eindigt.
Wat jouw rechten nu zijn hangt van een aantal factoren af. Zo zijn er in de cao van het uitzendbureau zaken vastgelegd met betrekking tot je rechten. Maar het is vaak ook zo, dat hoe langer je via hetzelfde uitzendbureau werkt hoe meer rechten je hebt. In de eerste tijd kan het zo zijn, dat je alleen loon betaald krijgt gedurende een periode dat je ook werkt. Maar als je langer hebt gewerkt (in één of gedurende meerdere uitzendperiodes) kan je rechten opbouwen op loondoorbetaling in periodes dat je niet bij een opdrachtgever werkt. Maar de exacte rechten staan in de cao van het uitzendbureau.