Mag een groothandel alcohol verkopen aan een minderjarige?

Ik ben 16 jaar, heb mijn eigen bedrijf en sta sinds kort ingeschreven bij de kamer van koophandel. Ik ben in het bezit van een pas van de sligro, maar mijn ouders niet. Als ik boodschappen voor mijn ouders wil halen, mag ik dan als minderjarige alcoholistische dranken kopen bij een groothandel? Want mijn ouders kunnen niet naar binnen hier.
Dit lijkt me niet logisch, maar ik heb hier niks over kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Liam191,je bent strafbaar als je alcoholische drank bij je hebt. Dus ja , als jij deze boodschappen doet op jouw jeugdige leeftijd ben je strafbaar als je alcoholische dranken koopt. Je hebt het in je bezit. Je kunt worden doorgestuurd naar Halt.
https://www.politie.nl/themas/jongeren-en-alcohol.html

Antwoorden (2)

Nee je mag als minder jarige geen drank kopen.
ronron1212
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Van mij een plus. Ik snap die min niet, het antwoord klopt gewoon.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pieterke
"Een minderjarige mag geen drank kopen" is heel anders dan "Aan een minderjarige mag je geen drank verkopen". In het eerste geval zou de verantwoordelijkheid bij de minderjarige liggen, in het tweede geval ligt het bij de verkoper. Het antwoord is dus niet juist, omdat een minderjarige de verantwoordelijkheid niet MAG hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een minderjarige mag in Nederland geen alcohol bij zich hebben. Dus geen bier, wijn of andere sterke drank. Tot 18 jaar mag een kind zelfs helemaal geen sterke drank kopen. Sinds 1 januari 2014 zijn kinderen ook onder de 16 jaar strafbaar als zij in het bezit zijn van alcohol in het openbaar. Dit geldt voor alle voor publiek toegankelijke plaatsen waar alcohol kan worden genuttigd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/dranken/vraag/659824/alcohol-kopen-minderjarige-toegestaan/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het antwoord van Ronron is juist. Goed dat een dergelijke vraag weer eens gesteld wordt. Er vinden nl regelmatig aanvullingen en wijzigingen plaats en misinterpretaties
Jij stelt letterlijk:
"Mag een groothandel alcohol verkopen aan een minderjarige?"
NEEN, geen enkele handelaar (geen groothandelaar en geen detailhandelaar) mag alcoholische dranken verkopen aan minderjarigen. Dat is de wettelijke verantwoordelijkheid van de handelaar en NIET van de minderjarige. De handelaar zou dus duidelijk in overtreding zijn.
"Het verkopen van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar is strafbaar. Net als het verkopen van alcohol aan personen waarbij het duidelijk is dat zij de drank doorgeven aan minderjarigen. Verkopers riskeren een boete wanneer ze dit toch doen."
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
Alcohol is een hard drug, dat schijnen veel mensen niet te verstaan.
Pieterke
3 jaar geleden
Mee eensZ512099. Alcohol is veel gevaarlijker dan de meeste mensen denken.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Net als tabak overigens.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Liam vraagt ook of hij het zelf mag kopen bij Sligro.. Antwoord is: neen, dat mag Liam niet. Liam mag geen alcohol kopen, omdat hij het niet in zijn bezit mag hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Of een middel een harddrug of softdrug is wordt bepaald door de overheid en opgenomen in de Opiumwet. Alcohol valt daar niet onder, al denkt de verslavingszorg er anders over. Daar komen alleen de uitwassen.
Alcohol is geen harddrug maar kan harddrug worden. Bij matig gebruik is het onschuldig, pas bij overmatig gebruik wordt het schadelijk. Afhankelijk van de hoeveelheid en van de persoon. De overheid moet dus geen zaken gaan verbieden voor volwassenen omdat een klein percentage van de totale volwassen bevolking er niet mee kan omgaan.
Overdaad schaadt, zelfs bij water drinken of sla eten.