Is het illegaal of strafbaar om video's bij het vooruitkijken te kopiëren ?

zoals bijvoorbeeld van Videoland Goede Tijden Slechte Tijden stel je hebt hem gekopieerd en je stuurt hem door naar een paar vrienden zodat hun gratis die video's kunnen zien

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Griffin
3 jaar geleden
Wat jij vraag is eigenlijk dat je een kaartje voor de bioscoop koopt voor jezelf, en wanneer je de film hebt gezien je dat kaartje doorgeeft aan je vrienden voor niks, ergens weet je zelf ook wel dat het niet mag, of staat je morele kompas niet goed?
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik denk eerlijk gezegd dat bv de politie of de overheid zijn handen vol heeft aan werkelijke misdaden en criminelen en dat ze mensen echt niet zo snel gaan lastig vallen voor een of ander stom kopietje van een of andere serie. vroeger had je (en nog) gewoon dvd recorders die op een dvdtje konden opnemen, die lagen gewoon in de winkel te koop en zijn nu ook nog bij kringloop winkels te vinden, je hebt ook recordertjes die je tussen een hdmi kabel kan zetten waarmee je mp4 kan opnemen van het beeld en geluid. als je gewoon tv kijkt zie je savonds gewoon ook redelijk nieuwe films (zeg 2018 ofzo hollywood) - deze kan je gewoon ook met zulke machientjes opnemen, ik denk dat niemand daar normaal gesproken moeilijk over gaat doen,tenzij je die mp4tjes of films op dvd gaat staan lopen verkopen voor een of twee piek.de wetgeving klopt niet helemaal op dit punt,niet echt veel kwalijks in dit soort dingen-tenzij je een videocamera in een bios neerzet en dan die film rechtreeks kopieert/verspreid.

Antwoorden (1)

Stel dat Videoland gratis zou zijn, dan is er geen reden om dit te vragen.
...
Gratis = gratis.
...
Videoland is net als bv NPO Start niet gratis dus als jij iemand anders gratis voorziet van deze betaalde dienst is het vast niet legaal.
Je kunt samen met iemand anders een abonnement op bv Nettflix nemen. Dat mag wel.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee ik bedoel als je die video's opneemt met een screen recorder net zo met je vrienden deelt of in geheime telegram groepen
TurfGraver
3 jaar geleden
@kimmmy, hoe je het doorgeeft maakt niet uit. Blijft illegaal.
Inekez1
3 jaar geleden
Ook als de Videoland dienst gratis zou zijn, is het nadrukkelijk NIET toegestaan om de beelden op te nemen en te verspreiden. Dat geldt niet alleen voor Videoland, maar voor alles wat via tv, Netflix e.d. wordt uitgezonden. Opnemen mag alleen voor eigen gebruik, dus om de uitzending op een later moment terug te kijken. Met tv had dat vroeger nut, tegenwoordig kun je vrijwel alles bekijken op het moment dat je wil zonder het zelf te hoeven opnemen. Dus opnemen mag wel, verspreiden (aan je vrienden doorsturen) mag niet! Je mag wel je vrienden uitnodigen om bij jou thuis te komen kijken.