Mag ik op de openbare weg gebruik maken van een oranje zwaaibalk?

mag ik als ik voor professionele doeleinden aan het laden en lossen ben op de openbare weg gebruik maken van een oranje zwaaibalk?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
crispy
3 jaar geleden
Gaat dit over Nederland of over Belgie?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Daar moet je een vergunning voor hebben.

Antwoorden (1)

Nee, oranje zwaailichten, knipperlichten of zwaalbalk is alleen toegestaan voor een aantal soorten voertuigen. Die voertuigen voeren het knipperlicht ofwel als zij stilstaan en aan het werk zijn, ofwel juist tijdens het rijden. Laden en lossen met een 'normaal' voertuig valt niet onder de genoemde toegestane gevallen. Bij laden en lossen gebruik je de gewone alarmlichten. Is dat niet veilig genoeg, dan kun je in feite niet op die plaats laden en lossen en moet je een alternatieve plek zoeken of met een kleiner voertuig gaan.

"Hoewel de kleur verlichting meer lijkt op oranje of geel, is de officiële benaming van deze signaalverlichting amber. (...) Een amber zwaai-, flits- of knipperlicht mag worden gebruikt in de volgende situaties:

- werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen
- werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen
- werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen
- vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading
- het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
- het begeleiden van militaire colonnes;
- het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter
- werkzaamheden van de Belastingdienst, waaronder begrepen de Belastingdienst en Douane.
Inekez1