Mag je een video of geluidsopname maken zonder toestemming van je gesprekspartners?

Sinds Corona heb ik veel (in)formele bijeenkomsten op Zoom. Vrienden van mij nemen weleens iets op zonder dat ze het aankondigen. Dat zie ik natuurlijk, want je krijgt er een melding van. Maar is dit strafbaar? Collega's melden het ook lang niet altijd.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
MasterSword
3 jaar geleden
De opname kun je niet gebruiken voor bewijs voor een rechtszaak,
om dat je geen toestemming aan de persoon hebt gevraagd.
Maar voor eigen gebruik als je moeite hebt met onthouden, dat zie ik geen kwaad in.
TurfGraver
3 jaar geleden
Als ze zelf deelnemen aan het gesprek mogen ze het (ook stiekem) opnemen.
https://www.hekkelman.nl/blog/ondernemerszaken/stiekem-gesprekken-opnemen-hoe-zit-dat-nou-eigenlijk/
SentWierda
3 jaar geleden
@TurfGraver. Deze reactie is te kort door de bocht, zoals ook uit de link blijkt.
Het opnemen van een gesprek waar jezelf aan deelneemt is weliswaar niet strafbaar maar onder omstandigheden wel onrechtmatig. Al snel is er een privacyprobleem.
En stiekem opnemen is altijd laakbaar - want het is stiekem gedoe.
@MasterSword. Is dat zo? In de link van TurfGraver staat dat de rechter de stiekeme opname wel als bewijs kan gebruiken.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Officieel zouden de personen die de opname aanzetten, moeten melden dat ze het hebben aangezet.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Nee is niet strafbaar en nee je hoeft dit niet te melden wanneer jij deelnemer bent van het gesprek. Ja het mag ook als bewijsmateriaal dienen. Wetboek van strafrecht artikel 139a
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-01-01#BoekTweede_TiteldeelV_Artikel139a https://radar.avrotros.nl/amp/gesprekken-met-je-baas-opnemen-mag-dat-en-is-het-handig/

Antwoorden (1)

Een geluidsopname kun je het best maken met toestemming van de andere partij. Maar zelfs als je dat niet krijgt, kun je er soms maar beter voor kiezen om toch een geluidsopname te maken. De Hoge Raad bepaalde al een paar jaar terug dat waarheidsvinding en het kunnen onderbouwen van een standpunt, zwaarder weegt dan het recht op privacy van de andere partij. Houd dit in je achterhoofd!