Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft een bus in de stad ook voorrang bij het wegrijden van de halte, indien er direct voor de linkerbaan wordt gekozen?

Ik reed op een weg binnen de bebouwde kom met 2 rijstroken. Een bus op een halte gaf richting aan. Om de bus de gelegenheid te geven weg te rijden, ging ik op de linker rijstrook rijden. De bus ging echter direct ook naar de linker rijstrook. Ik moest flink remmen, maar het ging gelukkig goed. Zie ook de situatie ter plaatse. De bus ging bij de stoplichten linksaf. Ik moest rechtdoor. Kan iemand mij vertellen of de bus in dit geval ook voorrang had?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Binnen de bebouwde kom heeft de bus voorrang als hij zijn linker knipperlicht aan heeft. Hij mag echter niet zomaar een extra baan naar links gaan. Hij moet net als andere voertuigen, kijken of er ruimte is om een baan op te schuiven, dan zijn knipperlicht opnieuw aandoen naar links, kijken, en dan als het veilig is, naar links gaan.
Waarschijnlijk heeft hij niet goed gekeken en je niet gezien, toen hij deze situatie veroorzaakte.
Jij bent dus een goede automobilist: jij kan de fouten van anderen opvangen. Heel goed!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, de bus heeft alleen voorrang voor het wegrijden/invoegen van de halte naar de rechterrijstrook. Daarna gelden geen aparte voorrangsregels meer.
(Lees meer...)
tinus1969
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding