hoe kan het dat toegestaan wordt dat de advocaten van Ridouan Taghi met crimineel geld betaald wor?

Het is toch voor iedereen duidelijk dat het niet anders kan ook al betaald iemand anders hiervoor dat zijn dat toch criminelen praktijken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Hij is nog niet veroordeeld.
Pieterke
3 jaar geleden
Zij zijn, als het waar is, echt niet de enigen die met crimineel geld worden betaald. De Orde van Advocaten vindt het in sommige gevallen toegestaan. Het is echter voor iedereen verboden crimineel geld aan te nemen.https://www.platform-investico.nl/artikel/justitie-advocaten-te-soepel-over-aannemen-crimineel-geld/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ceesmart, Ridouan T. staat niet terecht op verdenkingen van witwaspraktijken. De aanklachten betreffen cocaïnehandel, liquidaties, moordpogingen en het geven van opdrachten tot moord. Een deel van zijn vele miljoenen zouden afkomstig kunnen zijn van legale lucratieve investeringen.
Over een Verdrag dat mogelijk moet maken bankgegevens van verdachten in te zien om witwaspraktijken op te sporen, wordt nog onderhandeld door Nederland en Dubai.
@Pieterke, Het onderzoek van Investico betreft civiele zaken van crimineel tegen crimineel. Zoals er zo mooi staat: waarbij twee partijen vechten over bezit dat zij in eerste instantie samen gestolen hebben.
Om het witwassen van crimineel geld op te sporen dient de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) nauwer samen te werken met financiële centra als Dubai, Singapore en Hongkong.
tinus1969
3 jaar geleden
Ja, ik verbaas me hier ook altijd over. Advocaten zouden een vebod moeten krijgen om crimineel verdiend geld aan te nemen, en verplicht moeten melden obv de wet MOT als geld mss crimineel is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969, De wet MOT (melding ongebruikelijke transacties) is sedert 1 augustus 2018 vervallen. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is op 1 augustus 2008 in werking getreden.
https://www.fiu-nederland.nl/sites/www.fiu-nederland.nl/files/documenten/leidraad_advocaten.pdf
https://www.fiu-nederland.nl/sites/www.fiu-nederland.nl/files/u3/Specifieke%20leidraad%20WWFT%20voor%20advocaten%20en%20juridische%20dienstverleners.pdf
De wet betreft het doen van een melding bij vermoeden van ongebruikelijke transacties.

Antwoorden (1)

Betalingen aan de advocaat vinden giraal plaats op een derdenrekening. Bij contante betalingen is er niet altijd sprake van crimineel geld maar betalingen door middel van crimineel verkregen geld worden wel altijd contant gedaan.
Voor advocaten bestaan er duidelijke regels voor het aannemen van contant geld. Deze regels zijn vastgelegd in de advocatenwet, artikel 10 Betalingsverkeer. Behalve als er „feiten en omstandigheden” zijn die het toch „rechtvaardigen moet de advocaat altijd met de deken (de toezichthouder) overleggen als hij contante betalingen van 15.000 euro of meer accepteert.
De Nederlandse Orde van Advocaten stelt dat advocaten in uitzonderlijke gevallen crimineel geld mogen aannemen, 'omdat iedereen recht heeft op een goede verdediging'. Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie vindt het een achterhaalde opvatting.
De Orde zegt ook dat advocaten niet verplicht zijn om de oorsprong van het geld te onderzoeken. Volgens het Openbaar Ministerie is dat onwaar: ‘de wet geldt voor alle Nederlanders en advocaten.
De opvatting van het Openbaar Ministerie maakt de opvattingen van de Orde van Advocaten niet per se onjuist.
Wat voor iedereen die niet betrokken is bij grote strafzaken zoals het Marengo-proces gevoelsmatig duidelijk is, is onderbuikgevoel, maar berust niet op nog onbewezen feiten.