Mag een basisschool leraar brood van kinderen weggooien?

In het kader van gezond eten, wordt op steeds meer scholen aangespoord om gezond te eten. Desondanks krijgen veel kinderen toch best nog wel vaak zoet beleg en zoetigheid mee naar school. Nu hoor ik steeds vaker dat leraren het brood van kinderen dat niet voldoet weg gooien. Dat vind ik zelf eigenlijk heel erg raar. Mag dit zomaar?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Pieterke
3 jaar geleden
Heel vreemd. Krijgen die kinderen dan gezond eten aangeboden?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Als dit zo is, heb ik daar maar 1 woord voor: Absurd! Uitstekend voorbeeld geeft die leraar. Oke gezonde voeding is belangrijk, maar geen taak voor school! En nu krijgen kinderen het volgende voorbeeld: Goed voedsel weggooien is goed. Echt een topper aangezien de overheid ook bezig is om mensen te wijzen op onnodige verspilling.
paulus811
3 jaar geleden
Is het geen smoes van de kinderen om gevulde koeken te kunnen eten?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nog nooit van gehoord........
TurfGraver
3 jaar geleden
Nooit gehoord.
Castle
3 jaar geleden
Nog nooit van gehoord. Daarnaast is het begrip "Goede voeding" niet echt duidelijk. Ik als vegan heb een andere mening over wat gezond is voor het lichaam t.o.v. iemand die dat niet is. Mensen hebben vaak een idee wat gezonde voeding is (of juist niet). Dat mag een leraar niet zomaar bepalen zonder vooraf contact te hebben gehad met de ouders.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik heb wel gehoord van "broodtrommel controles" waarbij snoep, koek en zelfs fruit werd weg gegooid. Ook blikjes frisdrank of bekers met limonade.
Echt bizar.
Pieterke
3 jaar geleden
Ook leraren moeten van andermans spullen afblijven.

Antwoorden (1)

Na lang denken, ga ik toch antwoorden.

De gezonde school. Daar heeft vast iedereen van gehoord.
Scholen (van basisschool tot voortgezet onderwijs) zijn hier wel degelijk actief in.

Voorbeeld op een basisschool: kinderen mogen alleen nog water drinken in speciale uitgereikte bekers.
Voorbeeld op een school voor voortgezet onderwijs: de tosti's in de schoolkantine worden gemaakt van volkoren brood ipv witbrood.

Dit beleid gaat verder dan voeding. Denk ook aan rookvrije scholen, meer beweging, passend schoolmeubilair.

Naar de vraag of school brood mag weggooien. Natuurlijk niet. Dat is nooit de bedoeling.
Het belangrijkste is dat een kind eet en drinkt. Hierdoor kan het kind ook op school goed functioneren.
Houdt een kind (ouder) zich niet aan het beleid, gooi je geen eten of drinken weg.
Leerkrachten kunnen wel zeggen: eet die roze koek straks maar lekker thuis op. Of, de leerkracht stopt een aardig briefje in de trommel.

De gezonde school (voedingsbeleid is hier een onderdeel van) heeft als doel bewustwording, geen voedselverspilling of voedsel vernietiging.

Zelf vind ik (mijn mening) dat sommige scholen doorslaan in hun beleid.
Eten en drinken is belangrijk. Veel kinderen eten en drinken al met lange tanden.
Eet dat kind wel een witte boterham met choco pasta, ben ik blij dat dat kind eet.
Scholen moeten vooral het kaf van het koren scheiden. Ik heb twee jaar lesgeven in een wijk met grote sociale problemen.
De kinderen liepen eerst de Aldi in om een zak chips te kopen, voordat ze naar school kwamen. De Aldi lag naast de school. Zag het met eigen ogen. Dat gedrag proberen te veranderen; zeker. Twee netjes mandarijnen kopen (door mij) en gezellig samen pellen, was een druppel op een gloeiende plaat.
Nogmaals, scholen (leerkrachten) slaan door. Maar afnemen en weggooien, mag niet. Het lijkt De luizenmoeder wel.