Als bij benificaire aanvaarding andere erfgenamen dingen meenemen vervallen dan jouw rechten daarop?

Als je kiest voor benificiaire aanvaarding en een of meer van de andere erfgenamen geld van de bankrekening van de overledene halen en goederen gaan verkopen op Markplaats of aan een opkoper en jij doet dat niet, heb je dan nog recht op beneficiaire aanvaarding? Kan je nog indien dat niet mogelijk is de erfenis verwerpen of moet je dan zuiver aanvaarden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Een bankrekening kan na het overlijden niet worden gebruikt de bank zal deze direct blokkeren. Tot er een bewijs wordt overhandigd van erving.
LeonardN
3 jaar geleden
Wacht even...
Is dit nu aan de hand? Zo ja kan je een chronologisch verhaal hier van maken?
Het lijkt me in geen geval de bedoeling dat erfgenamen zomaar de bankrekening leegtrekken spullen gaan verkopen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, het is niet nu aan de hand. Maar in de toekomst wel.
tinus1969
3 jaar geleden
Tsja, dat klinkt als een aanloop naar ruzie.
Vziw: Verkopen van goederen etc is de taak van de executeur; het is onverstandig als de diverse erfgenamen dat allemaal apart gaan doen. Zeker niet als er schulden zijn - want banktegoeden en opbrengst van verkochte spullen moeten naar de schuldeisers.
Kortom, het is te hopen dat de erflater één executeur aanwijst en dat alle erfgenamen zo verstandig zijn om beneficiair te aanvaarden - anders draaien degenen die zomaar spullen gaan verkopen op voor de schulden..

Antwoorden (1)

Als erfgenamen spullen verkopen en geld van de bankrekening halen voor zover dat een normaal beheer van de nalatenschap te boven gaat geeft eerder aan dat juist deze personen hiermee aangeven dat ze de nalatenschap zuiver hebben aanvaard en hiermee ook aansprakelijk worden voor de schulden van de nalatenschap.
Dat heeft echter helemaal niets van doen met jouw recht op beneficiaire aanvaarding, dat vervalt daardoor dus niet en je blijft recht houden op jouw deel van de erfenis mocht deze positief zijn.
In de wet staat dat een eenmaal gedane keuze onherroepelijk is. Sinds 1 september 2016 is het wel mogelijk een nalatenschap na zuivere aanvaarding alsnog beneficiair te aanvaarden, maar dit kan alleen in bijzondere situaties. Dus je kunt niet meer terugkomen op je keuze om beneficiair te aanvaarden. Maar dat zal meestal geen nadelige gevolgen hebben.
erotisi