Mag je iets voor heel duur verkopen (te duur) en dan gratis gebrande dvd's erbij meegeven?

De vraagstelling is misschien wat scheef dus bij deze een korte beschrijving: Ik ben me ervan bewust dat je gebrande dvd's niet mag verkopen. Maar stel dat iemand 1 originele dvd voor 30 euro verkoopt en er vervolgens 20 gebrande dvd's gratis bij meegeeft. Aangezien je principe geen geld mag vragen voor de gebrande dvd's, maar je probeert het stiekem wel te compenseren door een originele dvd voor een te hoog bedrag weg te doen. Mag dit dan?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
crispy
3 jaar geleden
Als de verkoop bestaat uit 1 originele dvd plus een aantal gebrande dvd's samen voor 30 euro, dan verkoop je in feite toch die gebrande dvd's. Ook al specificeer je die 'gratis', maar het is onderdeel van een pakket.
Je zou namelijk die gebrande dvd's niet weggeven zonder de originele dvd erbij te verkopen.
MarBet
3 jaar geleden
Je mag gebrande dvd's ook niet uitgeven.
Griffin
3 jaar geleden
@MarBet "Je mag gebrande dvd's ook niet uitgeven."
Dat mag wel, je kunt prima eigen werk via gebrande DVD's uitgeven.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik weet dat iedereen zich aan de wet wil houden -koste-wat-kost- maar dit is een beetje kinderachtig aan het worden als je het nog over die oude dvd standaard hebt. je kan die dvd;s gewoon (afgedankte (weggegooide meestal)) tweedehands voor 0.50 ct of zo p/stuk bij de kringloop kopen, en ook - ze worden geloof niet eens meer zo actief gefrabriceerd sinds bluray er al jaaaren is. en -binnenkort gaat de cd/dvd en bluray eruit want veel computers hebben niet eens meer een optische drive en ik weet bij god niet waar je nog een dvd speler kan kopen behalve als je het weer over de kringlop hebt.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@SingingCoyote13 Ik wist niet dat de kringloopwinkel tegenwoordig een gezamenlijke webshop heeft met Mediamarkt. Handig om te weten... https://www.mediamarkt.nl/nl/category/_dvd-spelers-450708.html?ga_query=dvd+speler
LeonardN
3 jaar geleden
@SC13 Je reactie zit vol onwaarheid ongeverifieerde aannames.
DVD verkocht in 2018 nog beter dan BR https://www.cnbc.com/2019/11/08/the-death-of-the-dvd-why-sales-dropped-more-than-86percent-in-13-years.html "binnenkort gaat de cd/dvd en bluray eruit want veel computers hebben niet eens meer een optische drive"
Dat staat ietwat los van elkaar, mensen branden amper en halen alles van het internet qua drivers en software, dus dat is zo goed als overbodig aan het worden.
Er zijn nog steeds mensen die een DVD-speler naast hun TV hebben staan en daarvoor weleens een DVD kopen. "binnenkort gaat de cd/dvd en bluray eruit"
Bron? Wat is binnenkort? DVD-spelers zijn nog steeds te koop.
https://www.google.com/search?q=dvd+speler&client=opera&hs=1hk&sxsrf=ALeKk01ql9Btsg5kGACFSmSDnZYvopoz4A:1596963921993&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=

Antwoorden (2)

Nee, want die gebrande DVDs zin sowieso illegaal, tenzij je er auteursrechten voor hebt afgedragen.
tinus1969
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Je mag wel eigen werk via gebrande DVD's uitgeven als je daarvan de rechten hebt.
tinus1969
3 jaar geleden
@Antoni maardan is het hele idee van gratis weggeven bij iets duurs onnodig.
LeonardN
3 jaar geleden
"gebrande DVDs zin sowieso illegaal" Nee. In Nederland hebben we de thuiskopieregeling.
Let op, ik zeg niet dat de constructie die de vrager voor ogen heeft mag, maar de gebruikte premisse klopt niet, dus het antwoord ook niet.
Nee, op zich zou je die gebrande DVD"s wellicht wel mogen bezitten, maar je mag ze niet aan derden ter beschikking geven, dus ook niet verkopen. Of als je denkt dat het dus weggeven is, dan mag dat ook niet.

https://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het is niet vereist dat je het origineel zelf gekocht hebt om een thuiskopie van een werk te mogen maken.
LeonardN
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Als jij een aantal DVD's hebt waar een ander een kopie van zou willen mag je die uitlenen, de ander mag dan de DVD's kopiëren voor eigen gebruik en de originele weer teruggeven.
Speedylovertje
3 jaar geleden
Dankjewel! Duidelijk!