Mag je zonder toestemming van andere bewoners de voordeursleutel uitlenen?

Een van mijn huisgenoten heeft de voordeursleutel van onze studentenwoning uitgeleend aan iemand die niet bij ons woont. Hier wisten de andere bewoners niets van en hebben daarmee geen toestemming gegeven. Daarnaast is die persoon ons huis binnen gegaan met toestemming van mijn huisgenoot zonder dat de andere bewoners daar iets van wisten.

Kan iemand mij vertellen wat de wet zegt over het uitlenen van een voordeursleutel als de andere bewoners daar geen kennis van hebben? Daarnaast over het binnen gaan van de woning zonder (volledige) toestemming? Verwijzingen naar specifieke artikelen zouden heel erg gewaardeerd worden!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Gewoon onderling uitpraten. Gezond verstand gebruiken. Het hele leven is niet in wetteksten verankerd.
tinus1969
3 jaar geleden
Veroorzaakt de bezoeker soms overlast? Ik vermoed dat dit niet in de wet is geregeld, maar LEES je huurcontract!
Antoni
3 jaar geleden
Mensen helpen bij een inbraak of insluiping (Wetboek van Strafrecht, artikel 138), dat is verboden, maar daarvan lijkt mij hierbij geen sprake. Met de betrokken huisgenoot moeten gewoon duidelijkere afspraken worden gemaakt, of de afspraken moeten hem opnieuw worden uitgelegd.
SentWierda
3 jaar geleden
Alle medebewoners hadden van tevoren toestemming moeten geven voor het uitlenen van een voordeursleutel aan een voor hen onbekend persoon.
De consequentie van dit niet te tolereren gedrag van de medebewoner kan zijn dat de andere bewoners het vertrouwen in hem/haar opzeggen.
Zoals JoanDArc stelt: het hele leven is niet in wetteksten verankerd.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Je zegt heel stellig dat alle medebewoners toestemming hadden moeten geven. Waar basseer je dat op? Ben je bekend met het betreffende huurcontract? Ben je bekend met het aldaar geldende reglement?
Het is zeer zeker beleefd om teostemming te vragen (soms is het ondoenlijk om van iedereen toestemming te verkrijgen, afhankelijk van de woonvorm), maar de vraag is of diegene dat verplicht was.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Het is onbehoorlijk/onfatsoenlijk om geen toestemming te vragen. Je woont samen in een studentenhuis en dan is asociaal gedrag van een medebewoner niet te tolereren.
Antoni
3 jaar geleden
@SentWierda, het ligt maar net aan de precieze situatie of dit zinvol of logisch is. In sommige studentenhuizen wonen wel 20 studenten. Het is echt onmogelijk om dan alle bewoners om toestemming te vragen als je even je voordeursleutel aan een bekende uitleent.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@mitchellvanvugt, Op een pagina met hoofdzakelijk amateurs op het gebied van wetskennis,vragen naar relevante wetsartikelen (het liefst met verwijzing naar specifieke artikelen) over een uitleenkwestie,getuigt niet van zelfstandig denken. Men gaat hier doen wat jij als student zelf moet kunnen: gewoon googelen. Alleen jij kent de relevante details.
Het is tegenwoordig een standaardvraag die een kantonrechter stelt aan een verdachte: is het in je opgekomen om zelf even te googelen?
Nb.: wat staat er letterlijk in de vraag?
Quote … De persoon is de woning binnengegaan met toestemming van mijn huisgenoot ….unquote. Voor het uiten van onvrede zul je bij deze (jouw eigen) huisgenoot moeten zijn.
Neem afstand van deze onvolwassen benadering van een kwestie waarvan het sop de kool niet waard is.
Oplossing: praatje maken, uithuilen en verder gaan met de studie.
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Het lijkt me een gewaagde uitspraak: "hoofdzakelijk amateurs op het gebied van wetskennis". Volgens mij is van de meeste GV'ers niets of nauwelijks iets bekend over hun expertise(s). Terwijl het zeer goed mogelijk is dat velen op diverse terreinen over behoorlijke of soms zelfs uitzonderlijke expertise beschikken - maar daar niet mee te koop lopen. Dan kan toch niet worden gesteld dat hun expertise op een bepaald gebied weinig voorstelt?
Ik vermeld bewust mijn expertises niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is het niet zo @SentWierda dat je niets hoeft te onthullen over een mogelijke expertise aangezien deze wel tot uiting komt in uitspraken / antwoorden / reacties? ... of juist het tegendeel uiteraard.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda, je herhaalt het goed: op het gebied van wetskennis. Jij hebt jouw expertise menig maal luid en duidelijk op goeievraag vermeld. Vragen op het gebied van o.a. paranormale verschijnselen, bv parallax, laat ik dus aan jou over.
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Voorzichtig gesteld: ik heb vele malen meer expertise op het gebied van wetskennis dan op het gebied van paranormale verschijnselen. Paranormale verschijnselen: voor mij een onbeduidende bijzaak, waar ik -toevallig- een boek over heb geschreven.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Wellicht is het ongehoorlijk om een sleutel uit te lenen zonder toestemming, Maar je komt niet met een sluitend betoog hierover. Het is een mening, maar daar werd niet om gevraagd. Er staat zelfs in de vraag "Verwijzingen naar specifieke artikelen zouden heel erg gewaardeerd worden!" Met de hoeveelheid wetkennis die aanwezig is, zou dat verschil toch in de basis bekend moeten zijn. Ik snap dat uw kennis omtrent het paranormale bijzaak is, maar desalniettemin iets waar u erg trots op bent (en terecht lijkt me, u heeft er immers een boek over geschreven!)
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. JoanDArc heeft de vraag al duidelijk beantwoord.
M.b.t. de "kennis". Het kan gebeuren dat je met jarenlange schrijfervaring niet staat te trappelen een boek over een bepaald onderwerp te schrijven - omdat je er geen affiniteit mee (of positieve gevoelens over) hebt. Maar dat blijkt voor uitgevers nogal eens een pluspunt te zijn. Uitgevers zitten niet altijd te wachten op kritiekloze of blablapromotieboeken.

Antwoorden (1)

Volgens de vraag heeft een persoon de huissleutel gekregen van een bewoner van de studentenwoning. Deze persoon is het huis binnengegaan met toestemming van jouw huisgenoot. Deze persoon, geen medehuurder, hoeft niet op de hoogte te zijn van de mores van de studentenbewoners. en hoeft zich ook niet op de hoogte te stellen van eventueel bijzondere regels in een huurovereenkomst of bijzondere wensen en regels die onderling gelden voor de bewoners.
Hij/zij kreeg op verzoek de sleutel van een bewoner en heeft met deze sleutel met medeweten van jouw huisgenoot de woning betreden. Daar is niets illegaals aan.
Hetgeen legaal is staat niet apart in een wet genoemd.
Of uw huisgenoot gerechtigd was de huissleutel aan een niet-bewoner uit te lenen kun jij alleen weten. Jij alleen weet of er aparte regels zijn afgesproken en of daartegen gezondigd is. Maar die zonde is ook weer niet zo erg dat daar een wet bijgehaald moet worden. Jurisprudentie is er zeker niet, geen officier van justitie zal zich bij een officiële aanklacht druk maken over zoiets triviaals.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Met dit prachtige antwoord kan de vraagsteller zeker tevreden zijn. En wellicht kan de onderlinge communicatie in het studentenhuis in de toekomst worden verbeterd.