Kunnen ze nu al punten geven voor op je B rijbewijs terwijl je nog niet aan het lessen bent?

Mijn dochter is aangehouden met haar scooter die 30 km te hard liep. Ze krijgt volgens de agent 3 punten op haar scooterrijbewijs en 2 punten op haar B rijbewijs. Terwijl ze die niet heeft. Maar tzt als ze die gaat halen dan komen er automatich 2 punten op haar rijbwijs vertelde de agent.
Ze is niet naar de rollerbank hoeven gaan omdat de agenten een melding kregen en per direct weg moesten. Weet iemand of dit waar is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Puur op eigen bedenkingen: naar mijn weten gelden punten van het rijbewijs voor het volledige rijbewijs (dus niet x punten voor rijbewijs A en x punten voor rijbewijs B). Dus als ze 2 punten heeft gekregen, dan zou dit 2 punten zijn voor alle voertuigrrijbewijzen. Maar nogmaals: het kan ook totaal anders liggen. Maar dit is hoe ik het heb begrepen.
paulus811
3 jaar geleden
Een scooter die 30km te hard loopt, dat zou je niet moeten willen voor je dochter. Het leed bij een valpartij (en ik praat uit ervaring...) is niet te overzien, want naast letsel krijg je meestal niets van de verzekering. Vaak zijn de remmen en onderstel niet berekend op die extra belasting.

Antwoorden (1)

Je hebt maar één rijbewijs dat geldig is voor een of meerdere voertuigcategorieen (brommer, auto, etc). De eerste jaren na het halen is dat een beginnersrijbewijs (ookwel puntenrijbewijs genoemd, maar dat is wat anders). De punten op dit beginnersrijbewijs voor je brommerrijbewijs zijn dus ook punten voor je autorijbewijs en andersom. Als je punten krijgt op een beginnersrijbewijs, dan krijg je daar een brief over thuisgestuurd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Zou je een direct antwoord op de vraag kunnen vormen?
Dus Ja, of Nee?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@leonardN, dan is het antwoord "Ja", want je hebt maar 1 (beginners)rijbewijs en de punten gelden voor alle voertuigcategorieen.