Wie handelde onjuist bij het meermalen doorgeven van een foto die later gepubliceerd wordt?

Persoon A komt tussen zijn oude dia’s ergens een foto tegen waarvan hij niet meer weet waar die gemaakt is.
Op de achtergrond is bovenste gedeelte van een bijzonder gebouw zichtbaar.
A. mailt zijn kennis B de vraag of die weet waar de foto genomen is.

B herkent de plek. Het gebouw verderop was een voormalig postsorteercentrum.
B bedacht dat een derde (C) die informatie ook wel leuk zal vinden, omdat die bij de post gewerkt heeft. Het gebouw op de achtergrond was namelijk een in zijn soort uniek postsorteercentrum dat echter na een aantal jaren niet meer in de veranderde werkwijze van de post paste en uiteindelijk gesloopt is.

Dus B stuurt de vraagfoto met in de verte het bewuste gebouw voor de aardigheid door naar de oud-postman C.

C geniet van de aandacht voor zijn gesloopte oude werkplek. C heeft namelijk jarenlang juist in dát gebouw gewerkt (wat B niet wist).
B stuurt het bedankje van C ter kennisneming door naar A. “Wat zo’n fotovraag al niet teweeg kan brengen!”

Stel nou dat C de foto op zijn FB of zo plaatst, en iemand anders (D) ziet die daar staan, en gebruikt hem voor een publikatie, is er dan sprake van schending van het auteursrecht van de maker van de foto A?

En zo ja, wie is (of: wie zijn) er dan in de fout gegaan? B die de niet openbare foto spontaan doorstuurde naar C, of C die hem argeloos openbaar online zette, of D, die de foto in een eigen publicatie gebruikt?
En maakt het nog verschil als de naam van de fotograaf A erbij staat?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
taillie
3 jaar geleden
als de naam erbij staat zie ik het probleem niet....
Indien er personen op de voorgrond staan dan is C en D in fout volgens mij
A kon natuurlijk vermeld hebben om dit niet te doen maar is zijn plicht niet
TurfGraver
3 jaar geleden
Degene die ongevraagd publiceert.
Bordensteker
3 jaar geleden
@taillie: er staan geen personen in beeld, en de vraagstelling doelt expliciet op eventuele schending van het auteursrecht van de fotograaf bij het onvoorzien telkens verder doorgegeven worden van een foto. Waarbij de naam van de fotograaf al dan niet vermeld verondersteld wordt.
De vraag gaat niet over eventueel portretrecht van afgebeelde personen.
Maar je reactie werpt toch al extra licht op de kwestie, waarvoor dank. @TurfGraver: eveneens dank; en bedoel je dan C die de foto op FB plaatst of alleen D die echt iets ‘publiceert’?
TurfGraver
3 jaar geleden
C is een twijfel geval, hangt ervan af hoe openbaar het is.
D ib ieder geval als er geen toestemming voor is gegeven. Naam alleen vermelden is geen toestemming.
LeonardN
3 jaar geleden
@taille
"als de naam erbij staat zie ik het probleem niet...." Dit is echt een denkfout die je de laatste jaren steeds vaker ziet.
De maker van de foto heeft geen toestemming gegeven, en geen geld ontvangen.
Dat je de naam van de maker erbij zet maakt je in mijn ogen extra schuldig omdat je hiermee aangeeft dat je WEET waar het auteursrecht ligt.
Inekez1
3 jaar geleden
Voor mijn gevoel gaat het al fout bij B. Die krijgt een foto van A en stuurt die zonder overleg of toestemming van A door naar C. Dat is weliswaar geen publicatie en misschien ook wettelijk best toegestaan, maar ik vind het allesbehalve fatsoenlijk. Verder gaat het in dit geval niet alleen om het auteursrecht van de fotograaf, maar ook om het auteursrecht van de architect (of diens nabestaanden) van het kennelijk iconische gebouw. Dat het gebouw inmiddels is gesloopt en de architect misschien is overleden, is daarbij niet relevant. Dus ook als A de foto zelf zou publiceren, ontstaat er waarschijnlijk een probleem met auteursrecht.
Inekez1
3 jaar geleden
"En maakt het nog verschil als de naam van de fotograaf A erbij staat?" JA, dat maakt zeker verschil! Behalve schending van auteursrecht (het verspreiden / publiceren van de foto) heb je ook nog te maken met schending van de privacy. Je kunt niet zomaar iemands naam publiceren zonder toestemming, ook niet als dat alleen in een klein onderschrift onder de foto is. De persoon (A in dit geval) wordt daardoor namelijk automatische gelinkt aan o.a. de plaats van de foto, degene die publiceert, het medium (website, forum, boek, tijdschrift oid) waarin wordt gepubliceerd.
TurfGraver
3 jaar geleden
@Inekez1, gebouwen en kunstwerken in het openbaar mag je zonder problemen fotograferen en publiceren.
LeonardN
3 jaar geleden
In Nederland is dat idd geen probleem, in andere landen ligt dat idd soms anders.
Enige wat je moet doen is de foto, of iig het gebouw niet bewerken. https://www.charlotteslaw.nl/mag-ik-alles-zomaar-fotograferen/ Voorbeelden auteursrechtelijke werken De architect van een gebouw heeft ook een auteursrecht. Op dat gebouw. Hij heeft bedacht hoe het er uit moet zien, welke steensoort er gebruikt moest worden, waar de ramen zouden komen, hoe groot de deuren werden etc. Die architect mag dus ook bepalen of ‘zijn’ gebouw verveelvoudigd mag worden. Wanneer je een foto maakt van dat gebouw, is dat tevens een verveelvoudiging van dat gebouw. Dat mag dus eigenlijk niet zomaar. De wetgever heeft daar een stokje voor gestoken. Gaat het om een gebouw of kunstwerk in de openbare ruimte die bestemd is om daar te blijven (dus geen tijdelijke openlucht kunsttentoonstellingen) dan mag je het verveelvoudigen en openbaar maken zoals het zich daar bevindt. Je mag het dus wel fotograferen, maar er dan niet

Het beste antwoord

C en D.

C mag niet ongevraagd het werk van een ander publiceren op Facebook. zie bron 1
D mag niet de foto van Facebook nemen en deze wederom ergens publiceren (zeg een krant). zie bron 2

Bron1
https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht
"
Auteursrecht
Als iemand iets origineels heeft gemaakt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand anders daar zomaar mee aan de haal kan gaan. Daarom is het auteursrecht in het leven geroepen. Auteursrecht wordt met een Engels term ook wel 'copyright' genoemd. Het auteursrecht biedt iedereen die werken creëert auteursrechtelijke bescherming. Dit betekent dat de maker van zo'n werk, ook wel auteur genoemd, als enige mag beslissen over de exploitatie van de werken die hij heeft gecreëerd. Daarnaast worden deze werken beschermd tegen misbruik door anderen. Het auteursrecht is daardoor een constante stimulans voor mensen om creatief te blijven.
«Het auteursrecht is het uit­sluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.»

In eerste instantie komt het auteursrecht op zo’n werk toe aan de maker van het werk, en wel vanaf het moment dat hij het werk gemaakt heeft. Het recht ontstaat vanzelf, er zijn geen formaliteiten nodig om auteursrecht te krijgen. Je hoeft je auteursrecht dus nergens aan te vragen of te registreren. Als iemand thuis achter zijn bureau een tekening maakt, heeft hij daar dus automatisch het auteursrecht op. Ook op een werk dat nog niet helemaal af is berust auteursrecht, als het tenminste voldoende origineel is.
"

Bron 2
https://www.charlotteslaw.nl/auteursrechtsmoesjes-stond-op-facebook/

"
Wat op Facebook staat is NIET rechtenvrij Als je iets op Facebook plaatst, geef je Facebook een licentie voor publicatie. Je auteursrecht komt niet te vervallen en je draagt het niet over aan Facebook, het werk wordt niet opeens rechtenvrij. Je geeft daarmee ook meteen de mogelijkheid dat jouw content via de like en share knoppen gedeeld kunnen worden, afhankelijk van je persoonlijke privacyinstellingen. Wat dus nog steeds niet mag (lees ook die andere 12 blogs er maar op na), is een screenshot maken of de foto downloaden om het elders te publiceren. Je mag het zelfs niet opnieuw publiceren op Facebook. Dat zijn namelijk allemaal verveelvoudigingen en laat dat nu net een van de rechten van een auteursrechthebbende zijn.
"
LeonardN
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
En maakt het nog verschil als de naam van de fotograaf A erbij staat?
NEEN. (behalve als de rechthebbende dat als enige eis heeft gegeven) Dat geeft enkel aan dat C en D niet goed snappen hoe auteursrecht werkt.
Je hebt toestemming nodig van de rechthebbende. Maar het recht hoeft niet eens per se bij A te liggen, die kan de rechten verkocht hebben.
Stel dat jij X bent en je hebt A de foto laten maken voor 1000 euro, dan zal het jou niet interesseren dat A genoemd wordt en het werk waarover jij de rechten hebt zomaar gepubliceerd wordt. De rechthebbende mag dan van alles verzinnen.
Ja kosteloos ALS je maar even mijn naam vermeldt.
Ja, maar dat kost X-bedrag.
Ja, ik geef er niet om, ga je gang. Er zijn ook mogelijkheden voor auteurs om een foto op een andere manier bijna vrij te maken en zo bijna vrij te laten verspreiden.
https://creativecommons.nl/uitleg/
LeonardN
3 jaar geleden
Hier nog iets over de mogelijkheid dat C zou wellicht kunnen ontslaan vanwege "beperte kring"/gesloten pagina met een selecte groep vrienden/familieleden. https://blog.iusmentis.com/2011/04/06/mag-ik-andermans-fotos-op-mijn-facebook-zetten/ Nu zit Facebook vol met vrienden, maar die interpretatie zou het wel érg makkelijk gaan. De wetgever bedoelt hier de ouderwetse betekenis van vriend, namelijk iemand met wie je een persoonlijke band hebt. Min of meer willekeurige kennissen vallen er niet onder. Ik denk dus dat alleen mensen met een zeer selectief Facebooktoelatingsbeleid van deze clausule kunnen profiteren. Als de clausule überhaupt al geldt voor Facebookuploads – er staat “voordracht, op- of uitvoering of voorstelling” en dat is geen terminologie die je normaal gebruikt bij foto’s. Daar komt nog bij dat je bij zo’n upload een kopie moet maken, en het maken van een kopie is -los van publicatie- iets waar je toestemming ...
Bordensteker
3 jaar geleden
@LeonardN Ook jij alvast bedankt voor je uitgebreide beantwoording! Ik moet later vanmiddag tijd maken om een en ander helemaal door te werken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
"Wat op Facebook staat is NIET rechtenvrij Als je iets op Facebook plaatst, geef je Facebook een licentie voor publicatie. Je auteursrecht komt niet te vervallen en je draagt het niet over aan Facebook, het werk wordt niet opeens rechtenvrij." Klopt, het auteursrecht blijft bij de maker liggen, maar door een foto op Facebook te publiceren heb je Facebook toestemming gegeven om de foto óók te vermenigvuldigen (óók buiten Facebook zelf). Wanneer Facebook daar geld voor krijgt, dan mogen ze dat zelf houden.
LeonardN
3 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid ik lees de vraag zo: A maakt foto en is auteursrechthebbende
B krijgt de foto van A, stuurt deze zonder bijbedoelingen naar C
C publiceert op Facebook zonder iemand te vragen
D plukt de foto van Facebook en publiceert deze zonder vragen aan wie dan ook, op eigen site C zit fout (wellicht een verschil gesloten FB-pagina met beperkte vrienden, maar dat is betwistbaar) had A moeten vragen.
D zit fout, had naar C moeten gaan, C had dan moeten* zeggen dat de foto eigenlijk van A was en dan had D toestemming moeten vragen aan A (NIET aan FB, die zijn niet opeens de rechthebbende geworden immers) *C kan nu helemaal een extra fout maken door "toestemming te geven" die hij niet kan geven.