Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verlies ik mijn Nederlandse nationaliteit indien ik de Belgische nationaliteit verkrijg?

Ik ga binnenkort trouwen met een Belg, nou zou mijn partner het fantastisch vinden als ik Belg word. We wonen nota bene al jaren in België. Mijn vraag is dus nu, verlies ik de Nederlandse nationaliteit indien ik de Belgisch aanneem door het huwelijk? Of kan ik naast een Nederlands paspoort een Belgische hebben?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, in dit geval niet. Nederlanders raken hun nationaliteit niet kwijt wanneer zij vrijwillig de nationaliteit van hun huwelijks- of geregistreerde partner aannemen.
Rijksoverheid:
U verliest uw Nederlandse nationaliteit als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Behalve als u voldoet aan minimaal één van de volgende 3 uitzonderingen:
- U bent geboren in het land van de nieuwe nationaliteit. En u heeft daar uw hoofdverblijf als u de nationaliteit van dat land krijgt.
- U heeft, voordat u meerderjarig werd, onafgebroken 5 jaar uw hoofdverblijf gehad in het land waarvan u de nationaliteit aanneemt.
- U neemt de nationaliteit aan van uw echtgenoot of echtgenote of geregistreerde partner. Als u gaat scheiden of uw partner overlijdt, heeft dat geen gevolgen voor uw Nederlandse nationaliteit. U blijft Nederlander. U moet bij de overheid van de andere nationaliteit vragen of u de niet-Nederlandse nationaliteit mag houden.
Deze 3 uitzonderingen gelden niet bij het verkrijgen van de Oostenrijkse nationaliteit. Door een verdrag met Oostenrijk gaat het Nederlanderschap dan altijd verloren.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 30 juli 2020 10:32: tekst
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo raken Nederlanders hun nationaliteit niet kwijt wanneer zij vrijwillig de nationaliteit van hun huwelijks- of geregistreerde partner aannemen.
(Lees meer...)
fremar
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding