Als je een kastekort heb, mag dit dan ingehouden worden op je loon?

Mijn dochter is 16 jaar en heeft een bijbaan als kassiere bij een supermarkt. Gisteravond had zij een kastekort van 100,-.

Tot vorige week mocht er niet extra gepind worden aan de kassa ivm Corona. Sinds deze mag dit weer wel. In de groepsapp van de kassagroep is er gezegd dat er alleen 20,- en 50,- extra gepind mag worden. Gisteravond kwam er een klant aan de kassa bij mijn dochter die graag 100,- wilde pinnen. Mijn dochter vroeg aan een collega of dit goed was, dit was goed. Dochter geeft in de kassa aan dat er 100,- extra gepind wordt, klant pint, dochter geeft 100,- mee. Vervolgens blijkt bij telling dat er een tekort van 100,- is. Blijkbaar is het niet goed gegaan met de verwerking op de kassa, waardoor er dus een tekort van 100,- is ontstaan.
Vandaag werd dochter gevraagd om eerder naar het werk te komen om het voorval te bespreken. Nu blijkt dat er 100,- van het loon ingehouden gaat worden (dat is bijna 25 uur werken voor haar).

Mag haar werkgever dit zomaar doen? Het lijkt mij van niet? Of staat haar werkgever in haar recht omdat het gemeld is in de groepsapp? Ook al heeft mijn dochter het eerst gevraagd aan haar collega.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
14.9K
Utrecht
3 jaar geleden
Niet dat ik het antwoord heb, maar waarom zou de werkgever dit niet mogen doen? Zijn er bedrijfsregels of wetten die dit tegenhouden?
Ik zou denken dat kasbeheer core-business is voor een caissière. Daarbij; als ze zich aan de meegedeelde regels zou hebben gehouden, was de schade beperkt gebleven tot €50 (ervan uitgaande dat de pin transactie van deze cash-back niet goed is gegaan).
Maar ben met je eens dat de hele schade inhouden op het salaris van een 16-jarige wel heel straf is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Met dat soort regels zou ik niet eens achter de kassa DURVEN zitten.
LeonardN
3 jaar geleden
"Ik zou denken dat kasbeheer core-business is voor een caissière."
Ehhh bedrijfsrisico is de corebusiness van een ondernemer. Je kan dat niet zomaar afschuiven op 16-jarige die een paar euro per uur verdient.
Ze krijgt een kassa-overschot ook niet mee naar huis. "als ze zich aan de meegedeelde regels zou hebben gehouden,"
Iets wat in een appgroep gezegd wordt zie ik niet als een meegedeelde regel, daarnaast lijkt het me stug dat 100 euro pinnen niet zou registreren, omdat er afgesproken zou zijn dat alleen 20 en 50 zou mogen, DAARNAAST is het door een collega goedgekeurd. Dit zou ik nooit accepteren. Een rechter geeft de werkgever nooit gelijk in zo'n situatie lijkt me.
crispy
3 jaar geleden
Schade die door de werknemer wordt toegebracht aan de werkgever behoeft niet door de werknemer te worden vergoed. Uitzondering is als dit opzettelijk is of door bewuste roekeloosheid. Of het opzettelijk is kan ik niet over oordelen (maar dat zal de werkgever zeker moeten bewijzen als het geval zou zijn) en die bewuste roekeloosheid is in dit geval niet aan de orde.
Staat allemaal in art.7:661 BW.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ontslag nemen en meteen ziekmelden. Geen cent zouden ze van mij krijgen.

Antwoorden (2)

Jouw werkgever mag nooit zomaar jouw loon of fooi inhouden. Ook niet als jij mogelijk een fout hebt gemaakt waardoor er schade is ontstaan voor de werkgever. Je werkgever is in eerste instantie verantwoordelijk voor het bedrijf dat hij draaiende houdt. Daar zijn nu eenmaal risico’s aan verbonden, de bedrijfsrisico’s.
Een werkgever mag niet zomaar zijn bedrijfsrisico’s bij de medewerers neerleggen. Als de werkgever schade lijdt door een fout of handelen van de medewerker, dan kan de werkgever de schade alleen op de medewerker(s) verhalen als hij aan kan tonen dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Deze regeling is opgenomen in de wet. De afspraken zijn geschonden. Maar heeft je dochter wel goed op de afhandeling van de pin gelet. Heeft ze de bon van de pin betaling wel in de kassa gestopt of goed op de kassa verwerkt. De werkgever moet wel controleren of er op dat moment een pin gedaan is.
ronron1212
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus.
Hoe jaag je jonge goedkope krachten weg. Wat een nare werkgever.
En Leaz, in de groepsapp staat niks over inhouden salaris bij kassa tekort!
Ga geen twee verschillende dingen aan elkaar koppelen: meer bijpinnen dan afgesproken, staat los van kassatekort. Ik wil het niet invullen, maar kassa tekort is veel voorkomend.
Edraket
3 jaar geleden
Zij is waarschijnlijk geen lid van een vakbond, maar misschien kan een juridisch loket iets voor haar doen.
Nee mag niet ingehouden worden. Risico van het ondernemerschap, tenzij aantoonbaar dat het met opzet en bewust is gedaan.