Hoe onderscheidde men vroeger bromfietsen van snorfietsen?

Voordat bromfietsen en snorfietsen kentekenplaatjes kregen, hoe kon politie met welk voertuig ze te maken hadden?

LeonardN
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Het zijn verzekeringsplaten
LeonardN
3 jaar geleden
"Het zijn verzekeringsplaten" Wat bedoel je? De huidige platen op brom/snorfietsen zijn kentekenplaten. Bedoel je dat het vroeger verzekeringsplaten waren?
(Het zou zo handig zijn als je reacties gaf in volledige zinnen.)
ronron1212
3 jaar geleden
(Het zou zo handig zijn als je reacties gaf in volledige zinnen.) bepaal jij dat wat een zin is.
LeonardN
3 jaar geleden
Nee, maar ik kan je wel melden dat ik nu NOG niet snap wat je probeert te zeggen.
ronron1212
3 jaar geleden
Daarom is het een reactie en geen antwoord.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik zie dat je een reactie geeft.
Ik snap echter niet WAT je probeert te zeggen.
"Het zijn verzekeringsplaten"
Wat zijn verzekeringsplaten? Waaraan refereer je naar met woordje "het"?
Tegenwoordig zitten er kentekenplaten op bromfietsen en snorfietsen naar mijn weten;
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/de-kentekenplaat/soorten-kentekenplaten Maar als je dat niet probeerde te zeggen (wat kan, want ik snap niet wat je bedoelt) wat bedoelde je DAN te zeggen? Het kan best dat je me probeerde te verbeteren, maar er zelf naast zat. Zeg dat dan.
Of zeg anders duidelijker wat je bedoelt. Hoe moeilijk kan het zijn?

Antwoorden (3)

Vroeger hadden brom en snorfietsen een plastic plaatje in de lengterichting op het voorspatbord, wat later werden er ook langwerpige stickers aan weerskanten van het spatbord geplakt. Aan de kleur van het plaatje of de sticker kon je zien of het een snor- of een bromfiets betrof. Oranje voor een snorfiets, geel voor een bromfiets.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De politie kon het zien aan de wielen. De bromfiets had grote wielen, de snorfiets kleine wielen.
Oorspronkelijk, bij de introductie in 1974, had de snorfiets kleine wielen. In 1976 zijn die verplichte kleine wielen afgeschaft.
Bron: https://auto-en-vervoer,infonu.nl/tweewieler/52981-bromfietsen-en-hun-geschiedenis.html
3 jaar geleden
Vroeger kon je ze onderscheiden door het gele of het oranje plaatje. De gele was voor bromfiets en de oranje was voor een snorfiets. Hoe je het op het verzekerings plaatje kon zien weet ik niet meer.