mag men hele sneden brood op je schuur gooien voor de vogels?

kraaien en eksters komen brood eten bij de buren.ik heb muizen,waarschijnlijk daardoor

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (3)

Ja je mag vogels voeren daar zijn geen wetten tegen of het nu kruimels zijn of hele broden maakt dan toch niet uit.
ronron1212
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"je mag vogels voeren daar zijn geen wetten tegen of het nu kruimels zijn of hele broden maakt dan toch niet uit."
Die stelling klopt niet:
https://indebuurt.nl/denhaag/gemeente/eendjes-voeren-hier-in-den-haag-krijg-je-een-dikke-boete~94045/
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is een plaatselijke tijdelijke verordeing van wegen ongedierte Maar wederom bedankt. Rust zou wel eens prettig zijn @LeonardN
LeonardN
3 jaar geleden
Ja het zijn inderdaad APV's die dat verbieden, die zijn er echter veel. Overigens lees ik niet dat de Haagse regel in de APV tijdelijk zou zijn. https://www.google.com/search?client=opera&q=vogels+voeren+APV&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Waarschijnlijk is dat een plaatselijke verordening. Je kunt het bij het gemeentehuis navragen. Maar je kunt ook contact opnemen met de buren. Ze denken waarschijnlijk, dat brood op de schuur gooien beter is, dan op de vloer, zodat je geen honden lokt. Maar vergis je niet: binnen de kortste keren zit de buurt vol ratten. Ik weet waarover ik spreek. Hier in het dorp is er een rattenplaag, veroorzaakt door het van de flats naar beneden gegooide brood.
Muizen tot daar aan toe, maar ratten ondergraven alles en zijn grote ziekten-verspreiders. Zeg dit tegen je buren, Misschien hebben ze daar helemaal niet aan gedacht. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!!
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Zou je me 1 APV kunnen tonen die het verbiedt om op eigen terrein vogels te voeren?
Er zijn wel APV's die dit verbieden op straat. Maar de vraag lijkt te gaan over een eigen schuur op eigen terrein.
Ja, OP EIGEN TERREIN (dus koophuis) mag je vogels voeren.

Er zijn gemeentes die dit op straat verbieden via APV's, maar uit je vraag maak ik op dat het om een schuur gaat die op het terrein van de buren staat.

ECHTER:
Mocht je spreken over huurhuis is er ook een mogelijkheid dat de verhuurder dit verbiedt (na klachten).
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/640817/wet-vogels-voeren-tuinhuurhuis-zomer/

==

Dat betekent niet dat de buren niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de overlast en kosten die jullie wellicht hier door genoodzaakt moeten maken (als door hun handelen jij inderdaad overlast ondervindt).

https://www.meldpuntongedierte.nl/muizen/muizenoverlast/muizen-en-buren
Verdere maatregelen
Indien wij constateren dat zelfs met onze middelen en materialen geen resultaat geboekt wordt door de leefwijze van de buren en wij kunnen het probleem dusdanig kwalificeren alszijnde een serieus risico voor de gezondheid en de omgeving, dan kunnen wij dit rapporteren en een verzoek bij de gemeente indienen om de betreffende bewoners aan te schrijven om bij te dragen aan een oplossing.

U moet zich wel terdege realiseren dat dit alleen gebeurt wanneer het echt niet anders kan. Wij adviseren u met klem er eerst alles aan te doen om met de buren tot overeenstemming te komen. Dit is altijd de beste oplossing, ook al is de verstandhouding moeizaam. Dwingende acties maken de verstandhouding vaak juist nog moeizamer.
LeonardN
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@LeonardN dat zijn extreme uitzonderingen.
LeonardN
3 jaar geleden
Wat zijn extreme uitzonderingen? Daarnaast zelfs als iets een extreme uitzondering zou zijn, dan nog kan benoemen van die uitzondering geen kwaad.