Is het bord "P uitsluitend bewoners" geldig?

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit bord geldig is? Een rechthoekig bord met de mededeling "P uitsluitend bewoners", zie plaatje. Als bezoeker komt het op mij onrechtvaardig over dat ik hier niet op de openbare weg mag parkeren. Ik heb zelfs een gerucht gehoord dat dit bord te koop is op internet, en door bewoners zelf is opgehangen..

Picture for question
4 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K
Antoni
4 jaar geleden
De gemeente bepaalt het parkeerbeleid, ook in individuele gevallen. Informeer dus bij je gemeente of het bord met toestemming van de gemeente is opgehangen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hier staat in feite: verboden te parkeren zone (rechts), maar dat geldt uitsluitend voor bewoners.
MarBet
4 jaar geleden
Zo'n bord staat ook in mijn straat. Het gaat er vooral om dat niet iedereen zomaar de auto daar neerzet, omdat er dan voor de bewoners geen parkeerplekken meer zijn. Het is nu eenmaal erg vervelend als je boodschappen hebt gedaan en dan drie straten met je tassen moet sjouwen om de boodschappen in je huis te krijgen. Maar als iemand bij mij langskomt, mag hij echt wel de auto in mijn straat neerzetten.
Rechtsgeldig zal zo'n bord misschien niet zijn, en zeker als het rustig is en je er niet heel lang staat zal niemand er last van hebben, maar als je buiten die zone kan parkeren, dan heeft dat de voorkeur.
Inekez1
4 jaar geleden
Ik kan de situatie op de foto niet goed beoordelen, maar ik ken een vergelijkbare straat met parkeervakken. De straat (straten) daar zijn ook 'verboden te parkeren zone'. Alleen de parkeervakken zijn daar niet van de gemeente maar horen bij de flat. Vroeger was er 1 ingang naar het parkeerterrein en was bij die ingang duidelijk dat dat parkeerterrein alleen voor bewoners van de flat was. Inmiddels heeft het parkeerterrein 3 in/uitgangen op verschillende straten en is niet meer duidelijk wat openbare weg is en wat parkeerterrein van de flat is. Met de 2 borden 'verboden te parkeren zone' en 'parkeren uitsluitend voor bewoners' probeert men duidelijk te maken dat dat parkeerterrein alleen voor bewoners van de flat is. Ik vermoed in de situatie op de foto een soortgelijke constructie, al lijken de auto's links toch wel gewoon op straat geparkeerd te staan. De auto's rechts zouden op prive-terrein kunnen staan.
Antoni
4 jaar geleden
@Huje, het maakt voor de geldigheid van het verkeersbord niet uit of het er legaal of illegaal is neergezet. Een weggebruiker moet ervan uitgaan dat alle verkeersborden legaal zijn neergezet en geldig zijn. Het is niet aan de weggebruiker om verkeersborden naar eigen inzicht te gaan interpreteren (bijvoorbeeld omdat hij weet dat er een illegaal is neergezet). Hier zijn rechtszaken over geweest.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het gaat op de foto om een verkeersbord onderbord) dat niet is opgenomen in bijlage 1 van het RVV (regelement verkeersregels en verkeerstekens). Er kan dan ook niet op gehandhaafd worden.
Wat is dat voor een paal. Dat verticale ding met die uitstekende punten? Is dat een slagboom? Zoiets heb ik wel eens gezien tijdens een bezoek aan de Gevangenpoort in Den Haag, maar dat zal het wel niet zijn.

Antwoorden (2)

Enkel en alleen het witte bordje "uitsluitend bewoners" heeft geen enkele status. Deze bordjes zijn inderdaad te koop. Parkeren mag iedereen. Trouwens hoe wil men dat controleren of een auto daar niet mag staan. Men kan aan het kenteken niet zien waar de eigenaar van de auto woont.
Als de bewoners buitenstaanders willen verbieden er te staan zal de gemeente een bord - P vergunninghouders - plaatsen.
En de bewoners mogen dan een vergunning kopen.
Het wordt anders als het gebruikt wordt als onderbord. Een onderbord geeft een beperking aan van het (hoofd)verkeersbord.
Uitvoering en plaatsing
Onderborden zijn rechthoekig en worden in wit uitgevoerd met zwarte letters, cijfers en afbeeldingen.
Op onderborden worden waar mogelijk de afbeeldingen gebruikt zoals die voorkomen op de borden van bijlage 1 van het RVV 1990.
Toegevoegd op 08 maart 2020 15:01: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Huje
4 jaar geleden
Het eerste deel van het antwoord is duidelijk. Bedankt! Is in dit geval geen sprake van een onderbord?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit bord is geen onderbord. Afgezien van het feit dat niet vermeld wordt om welke bewoners het gaat. Bewoners waarvan? Iedereen is een bewoners als hij een dak boven het hoofd heeft.
Rechtsgeldige onderborden hebben minstens een grijze omranding.
nounka
4 jaar geleden
Hangt er het ook niet van af waar het is.
In sommige steden en gemeenten zijn er andere regels voor bewoners. Die moeten dan een bewonerskaart hebben.
SentWierda
4 jaar geleden
Citaat: 'Men kan aan het kenteken niet zien waar de eigenaar van de auto woont.'
Als dat zo zou zijn, dan zou niemand een bekeuring kunnen krijgen bij flitsen (m.n. snelheidsovertredingen en camerawagens). Maar zo werkt het niet: voor de verbalisant is altijd aan het kenteken te zien waar de eigenaar van de auto woont.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SentWierda, Aan het kenteken is niet te zien waar de eigenaar van de auto woont. Een verbalisant mag alleen gericht de kentekengegevens opvragen die verkeershandhaving , APK of motorrijtuigenbelasting betreffen. De eigenaren van de geparkeerde auto’s zijn niet in overtreding. De politie mag de kentekengegevens niet opvragen voor andere doeleinden. Blijkt het dat de politie dit doet in het hierboven besproken geval, dan kan hem dit duur komen te staan. Zo werkt het namelijk wel. Wat mij betreft, einde discussie.
paulus811
4 jaar geleden
@SentWierda, dan zou ik mijn leaseauto nooit in de eigen straat mogen parkeren, de leasemaatschappij is namelijk de eigenaar en daar gaan ook eventuele verkeersboetes naar toe (en vervolgens naar mij helaas...)
SentWierda
4 jaar geleden
@ paulus811. Ik stelde dat je altijd aan het kenteken kunt zien waar de eigenaar van de auto woont.
Bij een lease-auto is dat het adres van de leasemaatschappij. En dan is onmiddellijk duidelijk dat de berijder niet op het kantooradres van de leasemaatschappij woont. Op onderborden staan dan ook steevast dat parkeren alleen is toegestaan voor bewoners. (Het woord auto-eigenaren wordt niet gebruikt.) Uiteraard mag je als leaser in je eigen straat parkeren.
LeonardN
4 jaar geleden
1. Ik parkeer daar met een lease-auto. Ik woon daar wel.
2. Paulus811 parkeert daar met een lease-auto. Paulus woont daar niet.
3. nounka woont daar ook, en heeft een auto van haar vriendin geleend. "En dan is onmiddellijk duidelijk dat de berijder niet op het kantooradres van de leasemaatschappij woont"
Juist, maar dan is nog niet duidelijk waar deze dan WEL woont. Dat kan dan nog steeds overal en nergens zijn. Er is dus geen verschil tussen 1 en 2 te zien.
En nummer 3, hoe ga je daar dan mee om? nounka is de bewoner, maar het adres van de eigenaar komt niet overeen en lijkt op een woonadres... De eigenaar van een auto staat niet per se gelijk aan de bewonder van een adres of de berijder die hem op dit moment geparkeerd heeft. Anders dan een snelheidsboete is een boete voor parkeren waar je als BEWONER niet mag parkeren adresgerelateerd. Maar je kan niet per se zien of de parkeerder ook de bewoner of eigenaar aldaar is.
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN. Die voorbeelden zou ik zelf ook kunnen bedenken - want ik kom ze dagelijks tientallen keren tegen in mijn eigen straat.
Ten eerste: er staat meestal niet 'bewoner' op zo'n onderbord maar 'bewoner/bezoeker'.
Ten tweede: aan het kenteken is voor de verbalisant te zien waar de eigenaar woont (bij een lease-auto: is gevestigd). Is het nou zo moeilijk om bij een leasemaatschappij te verifiëren wie de berijder is en waar deze woont?
Ten derde: is het nou zo moeilijk bij een bezoeker op te vragen wat-ie in die straat te zoeken heeft?
Ten vierde, en dat is een beetje flauw: bewoners kunnen altijd zien waar degene naar toe gaat die de auto parkeert. Bij mij in de straat is dat in drie van de vier gevallen niet naar een adres dat bij de parkeerplaatsen hoort - maar het ontlopen van de parkeergarage; de gratis parkeergarage.
Het bord 'P uitsluitend bewoners' is geldig. Want het beoogt een doel en dat wordt op deze wijze bereikt. Geldig betekent: van toepassing voor degene die de tekst leest, En in de praktijk zal (bijna) iedereen zich eraan houden.
Als de vraag zou luiden: Is het bord 'P uitsluitend bewoners' rechtsgeldig, dan moet het antwoord zijn: nee. Want met de wet in de hand bestaat zo'n onderbord niet.
Trouwens 'P uitsluitend bewoners' is een bord met een knullige tekst: waarom zouden bezoekers er niet mogen parkeren? Zijn er nooit bezoekers of heeft men een hekel aan bezoekers? Of staat ergens in de buurt een bord 'P uitsluitend bezoekers'?