Bestaan er strafbare zoekopdrachten via het internet?

In nasleep van de discussie vorige week, is er een nieuwe vraag ontstaan. Een hiervan ging over zoekopdrachten die je in de problemen kunnen brengen. Daar werd snel op ingehaakt door iemand die Pokémon Go speelt en het niveau van die beestjes wordt aangeduid als 'CP'. Op het moment dat je zoekt naar 'Pikachu CP' krijg je een waarschuwing van Google dat je een illegale zoekopdracht in hebt gevoerd en je traceerbaar bent.

Na het duidelijk krijgen waar deze afkorting (bedoeld vanuit spel was Combat Power) echt voor stond, werd het goed duidelijk waarom deze melding kwam. Dit zijn voor de hand liggende verboden. Kunnen enthousiaste Pokémon spelers die de combat power van hun beestjes willen bekijken hierdoor in de problemen komen, of vertroebeld het systeem hierdoor? Of wordt het hele plaatje bekeken en worden mensen pas gescreend als ze echt zorgelijk gedrag vertonen op de zoekmachines? Zou anders een beetje sneu zijn voor al deze enthousiaste Pokémon meesters.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
10.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Na het duidelijk krijgen waar deze afkorting (bedoeld vanuit spel was Combat Power) echt voor stond.
En waar staat deze afkorting dan "ECHT" voor?
https://nl.wikipedia.org/wiki/CP
https://en.wikipedia.org/wiki/CP
wilkers
4 jaar geleden
Sorry, was vergeten dat het mij ook even geduurd heeft. Het staat volgens Google voor 'Child Porn'. (dus kinderporno)

Antwoorden (1)

Nee er zijn geen strafbare zoekopdrachten. Ik gebruik ook weleens de zoekopdracht kinderporno (cp=child pornography), maar dan niet om letterlijk kinderporno te zoeken, maar berichten over kinderporno (netwerken die opgerold zijn bijvoorbeeld), of zoals nu omdat ik iets exacts wil weten over de strafbaarheid ervan.

"Op het moment dat je zoekt naar 'Pikachu CP' krijg je een waarschuwing van Google dat je een illegale zoekopdracht in hebt gevoerd en je traceerbaar bent."
Google zit ernaast. Stel dat je zoekt naar kinderporno en google zou een site tonen, pas ALS je op die site klikt en de toegang daar tot krijgt zou je illegaal bezig zijn.
https://www.google.com/intl/ALL_nl/landing/protectchildren/index.html
"Zoeken naar afbeeldingen van seksueel kindermisbruik is illegaal."
(Neen, toon mij maar de strafwet die dit vertelt, ik zou zeggen hoogstens het (bewust) VINDEN van kinderporno is illegaal)

Hier is hoe het Rijk dit gemakkelijk uitlegt:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderporno/kinderporno-is-strafbaar

Wat is strafbaar als het gaat om kinderporno?
Is of lijkt iemand betrokken bij kinderpornografie? Dan is die persoon strafbaar volgens artikel 240b van het Wetboek van Strafrecht. Het is bijvoorbeeld strafbaar om kinderpornografie:

-te verspreiden;
-aan te bieden;
-openlijk tentoon te stellen;
-te vervaardigen;
-in te voeren;
-door te voeren;
-uit te voeren;
-in bezit te hebben, en;
-zich de toegang daartoe te verschaffen. <<
(zoals je ziet staat zoeken er niet bij)

In een rechtszaak zouden zoektermen naast werkelijk kinderpornomateriaal wel zinvol kunnen zijn als extra bewijsmateriaal als bijvoorbeeld beweerd wordt dat het materiaal per ongelijk op de harde schijf terecht is gekomen. Dat wordt een stuk lastiger vol te houden als de zoekgeschiedens constant vol staat met zoektermen die lijken te vertellen wat de intentie was van de verdachte.

Dat iemand dus zoekt naar een Pokémon of een ziekte als Cerebrale Parese maakt de persoon dus niet schuldig aan enig feit.
Als de overheid bij iedere zoekterm die "cp" is een onderzoek moet gaan starten dan zijn ze daar de hele dag mee bezig.
In de regel zullen kinderpornobezitters overigens andere methodes hebben dan op een openbare zoeksite als google te zoeken naar kinderporno.

Dus nee Pokémon Go spelers hoeven zich geen zorgen te maken als zij in tikken "Where are the best places to find cp?"
LeonardN
4 jaar geleden
wilkers
4 jaar geleden
Puur uit nieuwsgierigheid. Hoe zit het met mensen die Googlen om een moord of terroristische aanslag voor te bereiden? Neem aan dat ze die mensen toch een stuk sneller een bezoekje zullen brengen.