Mag je wegrennen van de politie?

Ik was laatst aan het wildplassen tijdens het stappen, toen er politie aan kwam ben ik weggerend. Later die avond werd ik alsnog staande gehouden en ik moest mijn id afgeven etc. De agent vertelde mij dat ik een boete voor wildplassen zou krijgen en een voor het wegrennen (en dat deze nog hoger zou zijn) Maar is wegrennen niet legaal?
Kan ik een boete krijgen voor het feit dat ik weggerend ben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
47.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Of het wegrennen legaal is of niet weet ik niet. Het is in elk geval wel zeer onverstandig om voor de politie weg te rennen. Je maakt jezelf zeer verdacht op die manier (in wat voor situatie dan ook) en je hebt het al gemerkt, je wordt vaak toch wel opgepakt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/536018/hogere-boete-vlucht-politie/
erotisi
4 jaar geleden
Wat is het verschil tussen aanhouden, staande houden & stilhouden?
Als de politie je aanspreekt omdat je bijvoorbeeld geen licht op je fiets hebt, dan heet dat staande houden. Bij staande houden, dan word je op straat door de politie aangesproken op iets wat je fout deed (bijvoorbeeld niet stoppen voor rood licht). Je moet je dan identificeren (je ID-bewijs laten zien) en de agent kan je dan een waarschuwing geven of een bekeuring schrijven.
Als je wordt aangehouden, moet je je ook identificeren maar dan wordt je door de politie meegenomen naar een politiebureau. Dit noemen mensen ook wel een arrestatie. Op het politiebureau wordt je dan voorgeleid en verhoord. Bij aanhouden ben je verdachte en een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling vandaar dat deze ook straffeloos mag wegrennen
Pieterke
4 jaar geleden
Bovendien, waarom ga je niet gewoon in een café naar het toilet?
Amadea
4 jaar geleden
Over wegrennen heb ik al eens eerder een vraag gezien:
- https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/522567/wegrennen-politie-arrestatie-legaal/
- https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/536018/hogere-boete-vlucht-politie/
- https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/485498/wegrent-politie-strafbaar-daarna-boete/
- https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/342495/aangehouden-tijdens-rijden-politie-vlucht/

Antwoorden (3)

Als de agent te kennen heeft gegeven dat je staande bent gehouden (aangehouden of jouw aangesproken op je gedrag), dan mag je officieel inderdaad niet wegrennen. Je dient dan je medewerking te verlenen, maar je mag zwijgen.
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zag ze alleen aan komen lopen en toen ben ik weggerend. Kan ik hier een boete voor krijgen?
tinus1969
4 jaar geleden
Als je de politie niet hebt gehoord heb je niet goed opgelet....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Als de agent te kennen heeft gegeven dat je staande bent gehouden (aangehouden of jouw aangesproken op je gedrag),"
Dat is wel essentieel ! Kan me overigens niet voorstellen dan een agent zijn mond gehouden heeft op het moment dat hij een wildplasser weg zag lopen. De kans dat de vragensteller dus 'legaal' is weggerend is dus vrijwel nihil.
Je bent een verdachte van een apv overtreding dus ben je niet verplicht om aan je eigen veroordeling mee te werken. Tenzij je geweld gebruikt om te ontkomen ben je strafbaar. Afhankelijk wat de agent in kwestie tegen jou heeft gezegd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee voor wegrennen bij staande houden in verband met wildplassen kun je geen extra boet krijgen:
'De staande houding, geregeld in art.52 Sr, is te omschrijven als het aanspreken,
evt. aanklampen van de verdachte om hem naar zijn personalia te vragen. De
verdachte is niet strafbaar indien hij de vragen niet beantwoordt (er is geen
sprake van een vordering in de zin van art. 184 Sr, hetgeen in de lijn ligt van
art.29 lid 1 Sr). Evenmin strafbaar is bijv. hard wegrennen; wel strafbaar is
het zich met geweld of bedreiging met geweld ontrekken aan de staande houding.
Dit wordt gekwalificeerd als wederspannigheid, zie art.180 Sr.

Voor de aanhouding geldt iets soortgelijks. Een opsporingsambtenaar heeft geen
bevoegdheid een bevel tot onderwerping aan aanhouding te geven. Weglopen is dus
niet strafbaar ex. art. 184 (merk wel op de aanhouding onder omstandigheden ook
door enkel de mededeling kan geschieden, met de specifieke gevolgen van dien).
Wie zich echter met geweld of bedreiging van geweld verzet tegen een rechtmatige
aanhouding door een opsporingsambtenaar is weer schuldig aan wederspannigheid.

(Naast dit alles is ook ontrekking aan een staande houding/aanhouding door het
opgeven van valse personalia strafbaar ex.435 sub 4 Sr.)
Voor wederspannigheid is de max. eis 1 jaar of een boete van de derde categorie
(4500 euro); maar je kunt op je klompen aanvoelen dat in praktijk de eis zal
afhangen van de precieze omstandigheden.
erotisi